Hebben heksen echt bestaan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
16K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, mensen dachten dat gewoon.

Antwoorden (11)

Nee, dat dachten ze alleen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dank aan Sherpa:

In delen van Afrika is het geloof in heksen nog wijdverbreid. Al worden daar ook vaak mannen als heks beschouwd.

In Europa werden vooral vrouwen als heks beschouwd. Vaak waren dat wat oudere vrouwen, met veel levenservaring. Ze wisten veel van kruiden en hoe ze mensen met natuurlijke middelen konden genezen. En ze wisten raad met het wonder van de geboorte van babies.

Dat vonden mannelijke dokters en priesters maar niks.
De dokters vonden dat zij alles beter wisten. En de priesters hadden liever dat mensen bang waren voor de natuur, in plaats van er op te vertrouwen. Dan zouden de mensen veel bidden en geld aan de kerk geven.
Daarom hebben ze de heksen beschuldigd van dingen als het vergiftigen van mensen en het doodmaken van babies.

Het is niet toevallig dat de vervolging van heksen samenloopt met de toenemende invloed van de medische wetenschap en de bedreiging van de kerk door de reformatie.

Iets er van is onze taal blijven hangen. Een vrouw die helpt bij de geboorte van babies wordt een vroedvrouw genoemd. Dat komt van vroede=wijze vrouw. Een soort heks dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het was alleen handig voor de groei van de paddenstoelen om ze te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. In de vijftiende en zestiende eeuw dachten veel mensen dat heksen mensen waren die een verbond met de duivel hadden gesloten. Heksen, zo dacht men, waren handlangers van de duivel en deden in zijn naam allerlei boosaardige dingen. Ze betoverden mensen, dieren en planten en zorgden ervoor dat mensen gingen twijfelen aan het bestaan van God. Vroeger werd er, als er iets verkeerd ging, bijvoorbeeld een miskraam, de plotselinge dood van een mens of dier of een mislukte oogst, gezocht naar iemand die dat op zijn of haar geweten kon hebben. Zo iemand noemen we een 'zondebok'.
Amadea
13 jaar geleden
Ja, heksen bestaan echt. Er zijn tegenwoordig mensen in Nederland die zich heks noemen. Dat zijn echter over het algemeen geen enge oude vrouwtjes en zij kunnen niet 'toveren'. Het zijn vaak vrouwen (en mannen!) die een studie hebben gemaakt van de werking van planten en kruiden. Zij willen over het algemeen 'goed' doen. Behalve in Europa zijn er ook in andere werelddelen mannen en vrouwen die zich bezig houden met 'tovenarij'. Maar die vallen hier eigenlijk buiten. We zijn die mensen 'heks' gaan noemen, omdat we ze vergelijken met de verhalen van vroeger over heksen en hekserij.
Nee, er bestaan geen heksen. In de vijftiende en zestiende eeuw dachten veel mensen dat heksen mensen waren die een verbond met de duivel hadden gesloten. Heksen, zo dacht men, waren handlangers van de duivel en deden in zijn naam allerlei boosaardige dingen. Ze betoverden mensen, dieren en planten en zorgden ervoor dat mensen gingen twijfelen aan het bestaan van God.

Vroeger werd er, als er iets verkeerd ging, bijvoorbeeld een miskraam, de plotselinge dood van een mens of dier of een mislukte oogst, gezocht naar iemand die dat op zijn of haar geweten kon hebben. Zo iemand noemen we een 'zondebok'.

Ook nu nog zijn er 'zondebokken'. Mensen worden vervolgd om dingen waar ze geen schuld aan hebben. Een heel bekend voorbeeld zijn de joden in Nazi-Duitsland (1933 - 1945).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De katholieke kerk heeft er 10 tallen ter dood gebracht door verbranding! En wie durft te beweren dat zij niet gelijk heeft! Maar gelukkig zegeviert nu het gezond verstand. Heksen hebben nooit bestaan,behalve een paar lichtelijk gestoorde dames,die zich zelf heksen noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog,ze bestaan nog steeds.Maar deze vliegen niet.Deze hobbyen met kruiden enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!!!
Je kunt deze vraag onmogelijk beantwoorden omdat je simpelweg niet weet wat er in het verleden is gebeurt. Het lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk dat heksen hebben bestaan. Deze conclusie trek ik uit alles wat mij wordt wijsgemaakt dat is gebeurt in het verleden, maar wie verteld mij dat dit ook werkelijk zo is? Misschien bestaan heksen wel. Misschien waren heksen wel een verklaring voor activiteiten van geesten die sommigen beweren te hebben gezien. En misschien was er wel helemaal geen verklaring voor.

Toegevoegd na 23 seconden:
Je weet het niet, dat is het hier het enige goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er bestaan geen heksen. In de vijftiende en zestiende eeuw dachten veel mensen dat heksen mensen waren die een verbond met de duivel hadden gesloten. Heksen, zo dacht men, waren handlangers van de duivel en deden in zijn naam allerlei boosaardige dingen. Ze betoverden mensen, dieren en planten en zorgden ervoor dat mensen gingen twijfelen aan het bestaan van God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ze bestaan wel, ze worden tegenwoordig te koop aangeboden in Tsjechie, mooie exemplaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er waren vroeger (in de middeleeuwen zeg maar) geen mensen die zichzelf heks noemden. Er waren wel mensen die heks genoemd werden door anderen. Maar dat is de (ongegronde) mening van die anderen, niet een objectief vaststaand feit.

Tegenwoordig zijn er wel mensen die zichzelf heks noemen. Dat zijn over het algemeen beoefenaars van wicca, een relatief nieuwe religie die eind 19e eeuw is ontstaan en is geïnspireerd op oude verhalen over heksen.