Beide even sterk. Ze kunnen allebei een natuurramp veroorzaken. Hun schade is wel anders maar niet minder heftig.

Water kan voor overstroming zorgen en zo hele gebieden vervagen. Orkanen kunnen huizen en gebouwen wegblazen, dus tja, welke is sterker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier eens; deze vraag werd onlangs elders gesteld!
13 jaar geleden
Als je kijkt naar wat een grotere invloed heeft op de vorm van de aarde zoals wij die kennen, dan is het water.

Water kan namelijk (door de grotere dichtheid) veel meer sediment dragen dan wind. Water verplaatst dus veel grotere hoeveelheden zand, klei en steen dan wind, en omdat het zo veel materiaal kan dragen, kan het ook veel harder meewerken aan erosie en verwering. Gletsjers (bevroren water) duwen als bulldozers zand en stenen voor zich uit als ze groeien. Water dat bevriest in rotsspleten doet complete rotsblokken naar beneden storten. Complete bergen worden door water naar de zee gesleept. Heel Nederland is opgebouwd uit het puin dat het water vanuit de bergen heeft meegesleept en in de ondiepe zee heeft gedumpt.

Als 'vormgever' is water dus sterker dan wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar naar de zee hoe machtig/krachtig de golven zijn, de wind kan ook zo een boom omrukken, maar als je het precies wilt weten , moet je maar informatie vragen bij een weerconsult, die zullen vast wel een exact antwoord kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe de volgende test:
Neem een roeiboot en zoek een rivier met een sterke stroming. Wacht tot er een stevige wind waait, die qua kracht gelijk is aan de sterkte van het stromend water, maar wel de tegengestelde richting op waait.
Dan hoef je alleen nog maar te zorgen dat er evenveel boot onder als boven het water is.
Je gaat de boot in en je ziet wat er gebeurt!!