Wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt de deksel op de neus? Waar komt die deksel vandaan.?

Wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt de deksel op de neus? Dit is een heel oud gezegde, maar waarom valt die deksel pas als de kan bijna leeg is? Wat is dit voor een soort kan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Dat komt van de tuitkan/zuigfles zoals in onderstaande link.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+
DAT is het kannetje waarnaar ik op zoek was. Kan me nu indenken HOE het deksel kan vallen als men te veel wil.

Andere antwoorden (2)

Men dronk in de tijd van het ontstaan van dit spreekwoord uit tinnen kannen waar een deksel op zat. Als je die te ver omhoog hield om de laatste druppels er ook uit te halen, dan kon dat deksel (lid) op je neus belanden.
Toegevoegd op 26 februari 2021 21:46: bron, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+
Dat moet dan toch een speciaal gevormd kannetje zijn geweest. Ben benieuwd hoe die er uit zagen.
Het originele spreekwoord is niet met 'deksel', maar met 'lid'.

Lid is hier het deksel van de vroegere tinnen kannen, waaruit men dronk; door tot het laatste druppeltje te willen drinken, liep men gevaar dit op den neus te krijgen. (C.H.Ph. Meijer (1919), Woorden en uitdrukkingen verklaard door Dr. C. H. Ph. Meijer, Amsterdam)

Zie http://etymologiebank.ivdnt.org/trefwoord/lid2.
Antoni