Welk merk soepkom is dit?

Onder op onze (zeer oude) soepkommen staat dit merk. Weet iemand hoe dit merk heet? Het zijn aardewerken soepkommen met een steel (=handvat).

Picture for question
3 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Amadea
3 jaar geleden
Lijkt mij eerder een crème brulee ovenschaaltje dan een soepkom. Aan een soepkom is een oor of zijn twee oren handiger in gebruik.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea, dit zijn echte oude soepkommen.
Ze zijn bijvoorbeeld heel handig om uiensoep te gratineren.
Door de steel zet en pak je ze zo uit de oven.
Een maaltijdsoep serveren in deze kom, ziet ook smakelijk uit.
Steenuiltje
3 jaar geleden
Amadea, de foto is echt van een soepkom met een steel. Deze is erg oud en is geërfd. Helaas kan ik maar 1 foto uploaden, anders had ik er 1 met meerdere soepkommen voor je gemaakt. ;-)

Het beste antwoord

Deze kom is van VEB Haldensleben.
VEB Haldensleben is de voortzetting van Carstens Uffrecht. Carstens verloor hun fabriek na WO2, omdat zij op Oost-Duits grondgebied gevestigd waren.
In West-Duitsland richtten zij toen Carstens Tonnieshof op.
Carstens Uffrecht werd toen (in Oost-Duitsland) VEB Haldensleben.

VEB Haldensleben maakte vooral vazen.
Maar niet uitsluitend.....

Na de hereniging van Duitsland kwam ook de fabriek in Oost-Duitsland weer in handen van de familie Carstens. Toen veranderde de naam in: Carstens Keramiek Rheinsberg.

De klei die gebruikt werd, was zowel witte als bruine.

Op de bodem staat een cirkel met daarin een H met daaroverheen een omgekeerde driehoek.

Zie de afbeelding zodat je het logo kunt vergelijken.
(Betreft een vaas)
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Mooie vondst!
Steenuiltje
3 jaar geleden
Simonsdochter, dank je wel voor je uitleg en toelichting! Hier kan ik mee verder. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Graag gedaan!