Wat is er na 15 jaar nog over van een begraven doodskist?

Mijn man is 15 jaar geleden overleden. Het is mogelijk dat ik als ik kom te overlijden, in hetzelfde graf begraven word. Wat is er dan nog over van de eerder begraven kist.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
2.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Er zullen altijd nog botten liggen.

Antwoorden (1)

Een graf wordt altijd 10 jaar intact gehouden, de zogenoemde grafrust.
Na 10 jaar mag een graf geruimd worden, omdat de kist vergaan is. Het lichaam is ook ver vergaan, alleen delen van het skelet zijn nog intact.
Sommige begraafplaatsen hanteren een langere termijn, omdat de bodem de kist en lichaam langer intact laat.
Uw man is 15 jaar geleden begraven. U kunt er dan van uitgaan dat er alleen nog resten van beenderen in het graf zijn.

Eigenlijk zijn er twee soorten graven: algemene en particuliere.
Indien uw man begraven is in een algemeen graf, bepaalt de gemeente wie er eventueel ook nog in het graf wordt begraven.
Indien u een particulier graf heeft voor uw man (heeft ook andere namen zoals familiegraf) bepaalt degene die het gekocht heeft wie er eventueel bijgezet wordt. Normaal zou u dat zijn.

Indien het een particulier graf is, en uw man de enige is die er begraven is, moet u er ook bij begraven kunnen worden na uw overlijden.
Particuliere graven bieden plaats aan minimaal twee lichamen. Sommige graven bieden zelfs plaats aan vier lichamen.

Aangezien de regels per gemeente verschillen, kunt u het beste contact opnemen met hen.
Zij kunnen u alle vragen precies beantwoorden.

De bron is slechts een voorbeeld, omdat ik niet weet over welke begraafplaats het gaat.