Als ik een weiland of agrarische grond koop, mag ik dat dan gebruiken als bouwgrond?

is het mogelijk om het bestemmingsplan te wijzigen van agrarische grond naar bouwgrond?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (1)

NEEN, dat mag niet zo maar. Je moet dan het bestemmingsplan laten aanpassen.
In een bestemmingsplan staan regels over het gebruik van de grond en van de gebouwen die daarop staan. Het gaat altijd over een bepaald gebied. Het bestemmingsplan biedt u antwoord op vragen zoals:
• Mag in het gebied gebouwd of verbouwd worden?
• Hoe mag een stuk grond gebruikt worden?
• Mogen wegen worden aangelegd?
• Mogen bedrijven zich vestigen in het gebied?
Wilt u grond of gebouwen anders gebruiken dan in het bestemmingsplan staat? Dan kunt u de gemeente vragen het bestemmingsplan aan te passen.
Wat dient u te weten?
Iedereen die er belang bij heeft kan vragen een bestemmingsplan aan te passen. Dit is bijvoorbeeld zo als u in het gebied woont waar het plan over gaat.
U kunt vragen een bestaand bestemmingsplan aan te passen. Maar u kunt ook vragen om een verandering in een bestemmingsplan dat nog niet definitief is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Iedereen die er belang bij heeft kan vragen een bestemmingsplan aan te passen." Vragen mág, maar de kans dat agrarische grond werkelijk bebouwd mag worden is in de praktijk vrij klein. Dat gebeurt vooral met grotere projecten tegelijk.
Een belangrijk doel van een bestemmingsplan is om het landschap ook intact te houden. In dit geval het agrarische landschap.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Je hebt helemaal gelijk; vragen mag je alles. Betekent niet dat je ook je zin krijgt, maar dat was de vraagstelling niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
't was ook geen kritiek, maar een aanvulling.
En hopelijk ook een antwoord op de vraag achter de vraag
SentWierda
4 jaar geleden
Nog een aanvulling op het uitstekende antwoord. Soms wordt in een advertentie agrarische grond te koop aangeboden, met de suggestie dat het bouwgrond kan worden. Trap daar niet in - de suggestie berust vrijwel altijd op drijfzand...