Waarom heette het Ijsselmeer vroeger de Zuiderzee, aangezien deze uitkomt op de Noord-zee en in het Noorden van Nederland ligt?

Toegevoegd na 9 minuten:
De Zuiderzee lag voornamelijk in het Oosten van het Nederlandse deel van de Noordzee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Het beste antwoord

In 1932 werd de Zuiderzee afgesloten van de Waddenzee. Een historisch moment, en een staaltje waterbouw waar menig ingenieurshart nog steeds sneller van gaat kloppen. De aanleg van de Afsluitdijk betekende echter ook een enorme ecologische ingreep. Het estuarine karakter van de Waddenzee is deels verloren gegaan. Ook er ontstond er een zandhonger, welke nog steeds niet is gestild. greetzz,

Toegevoegd na 45 seconden:
en aangezien de zuiderzee ten zuiden van de waddenzee ligt is dit dus het antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de Noordzee er nog boven lag.
De Zuiderzee lag ten zuiden van de Noordzee.

Toegevoegd na 5 minuten:
In aanvulling op jouw uitbreiding van de vraag: Er bestond al een ander watertje met de naam Oostzee en aangezien de Zuiderzee nog steeds meer zuidelijker lag dan de noordzee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Romeinen noemden de Zuiderzee aanvankelijk Het Flevomeer (inbegrip Waddenzee). In de Middeleeuwen heette de 'Zuiderzee' :Almere (of iets anders geschreven).
e naam Zuyderzee komt vermoedelijk van de Friezen ...en ja voor hen ligt het huidige Ijsselmeer in het zuiden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Volgens deze bron (rechts)

Toegevoegd na 11 minuten:
Flevo was toen een meer

Toegevoegd na 14 minuten:
Volgens het kaartje was de Waddenzee niet inbegrepen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Volgens het kaartje was de Waddenzee niet inbegrepen.