De vrije wil is erg belangrijk binnen het christendom,wat is de rol van die vrij wil bij het bereiken van de hemel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (6)

Dat de vrije wil wanneer deze zuiver wordt toegepast, toegang geeft tot het eeuwige leven, i.c. de hemel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog 1 vraag Waarom heeft elkre kaste een eigen wetboek? en welk gevolg heeft dat voor de mensen in de 4 kastes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft dit allemaal te maken met christendom?
We weten niet of de hemel bestaat. Doe gewoon het goede, daar heb je in het hier en nu plezier van.
Dood gaan we allemaal, en dan zien we wel. We zijn in ieder geval in Gods Hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste zin is zoiets als op de gulden stond: God zij met ons... Slaat natuurlijk nergens op. Wie zijn WE en WELKE GOD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof dat wij-mensen in Gods Hand zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Ineke, je reactie suggereert dat jouw geloof genoeg is voor mij. Dat is onjuist. Read the Bible!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies leonardus!!!
Toen men de bijbel schreef moest met het verhaal kloppend maken en in later eeuwen heeft men steeds het verhaal bijgeschaafd. In eerste opzet bestond de vrije wil niet. Predestinatie=voorbestemming. Je was voorbestemt om de hemel te bereiken of juist niet. Goede daden enz. hadden daar geen invloed op. Waarschijnlijk denken ze dat in de RK kerk nog steeds, anders is het niet verklaarbaar waarom een priester voor een nummertje met een koorknaap zijn hemelvaart op het spel zou zetten. Tegenwoordig is bij de meeste stromingen de predestinatie (als te gek voor woorden) uit het verhaal verdwenen en wordt de nadruk gelegd op de vrije wil. Mijn vraag is, is christendom iets wat door een stelletje 'heren' in Rome of elders kan worden geherdefinieerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord wat ik hier ga geven is niet gebaseerd op de bijbel of zo. Dus ik geef mijn eigen interpretatie.

Het christelijke geloof heeft zich de afgelopen decenia steeds meer ontwikkelt naar een persoonlijk geloof. Dus de persoonlijke relatie met god staat hierin centraal. Deze persoonlijke relatie houdt in dat ieder christelijk mens probeert contact te leggen met god/jezus en zo te leven naar zijn opdracht. Die opdracht is per persoon verschillend en ook de weg ernaartoe is volledig verschillend. Zo heeft de ene mens baat bij het lezen van de bijbel en het praten hierover en de ander zoekt antwoorden in persoonlijke ontwikkeling en andere methoden van groei.

Deze weg naar het vervullen van de opdracht is een keuze van de mens. Het dichter bij God komen en het leven naar zijn evenbeeld is een levenslange weg die constant met verleidingen geplaveid is. De groei komt dan ook voort uit het kiezen voor het goede pad. Het uitstellen van korte termijn bevrediging in het kader van het lange termijn geluk. Dit zijn bewuste keuzes die elke dag gemaakt moeten worden.
Want Liefde zit van binnen en kan niet opgedrongen of afgedwongen worden. Die moet je vrijelijk geven met je hart. Dat is de kern van het christelijk geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrije wil is er zodat God niet alles kan sturen en beslissen. Zonder vrije wil zouden we gevangen zitten.

Vrije wil zorgt ook dat we kunnen kiezen tussen goed en kwaad. Daarmee is vrije wil indirect de reden waarom we wel of niet de hemel kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat God ons heeft geschapen met een vrije wil, wij kunnen zelf kiezen of we in Hem geloven, met heel je hart gevoel en ziel, of je kiest voor de duivel (ook als in de wereld) Als je in Hem gelooft en je bekeerd ga je naar de hemel zoniet ga je naar de hel. God is Almachtig en heeft de duivel al verslagen, maar de duivel is ook zéér machtig en weet dat hij is verslagen en daarom gaat hij rond als een briesende leeuw om zoveel mogelijk mensen met hem mee te nemen naar de hel