Er zijn drie inundatie-linies aangelegd in Nederland; waarom vinden we er maar twee in de publicatie?

In de 16e eeuw werd de Oude Hollandse Waterlinie aangelegd en in de 18e eeuw de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Echter ná de tweede wereldoorlog werd een nieuwe waterlinie aangelegd. Bij Nijmegen werd een grote caisson gebouwd voor het afsluiten van de Waal en bij Olst werd een caisson gebouwd voor het afsluiten van de IJssel. De bedoeling was om in geval van een nieuwe oorlog de caissons de rivier in te varen en in het water te laten zakken. Zo zou een brede strook water het land in twee verdelen en het westen moeten beschermen. In de jaren 60 van de vorige eeuw werden de caissons afgebroken en de bijbehorende verdedigingsbunkers opgeblazen (o.a. door de Genie c.q. pontonniers). Waarom vind ik over deze laatste waterlinie geen gegevens? De Genie-afdeling welke de linie moest opruimen werd benoemd als het peloton ter liquidatie van de plannen C en D (wat dat ook mocht betekenen).

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

De derde waterlinie die jij bedoelt is de IJssellinie en daar is tegenwoordig wel het e.e.a. over te vinden.
Toegevoegd op 22 februari 2020 22:43: bron
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Inekez1
Bedankt. Ik heb juist in 1964 met mijn peloton de nodige bunkers opgeblazen (Olst, Bemmel, Nijmegen). Leuk, dat ik in ieder geval nog iets van deze geschiedenis terug vind. In Bemmel kennen ze in ieder geval nog de zogenaamde defensiedijk (vroeger verboden toegang, nu een fietsroute).
Inekez1
4 jaar geleden
Vroeger was heel die linie geheim. Tegenwoordig zijn er zelfs bunkers toegankelijk gemaakt en bij veel achtergebleven bouwwerken (bunkers, dijken, inlaatsluizen) zijn informatieborden geplaatst. Op dit moment is er meer te zien en te bezoeken van de linie dan 20 jaar geleden. Op de websites staan een aantal dingen al genoemd, maar ook op andere plaatsen zijn nog sporen van het verleden te zien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is ook nog de Stelling van Amsterdam. Een ring van forten rond de hoofdstad. Het land er omheen kon ook onder water gezet worden in geval van nood om Amsterdam te verdedigen. Deze stelling noemt u niet in uw vraag. Is deze van een andere soort dan de 3 die u noemt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Broodjeei
Oorspronkelijk ging het mij om de IJssellinie die vreemd genoeg NA de tweede wereldoorlog werd aangelegd terwijl elke idioot kon bedenken, dat je daar gewoon overheen kon vliegen. Ik zat in 1964 bij het militaire vredesonderdeel dat de taak had van LIQUIDATIE VAN DE PLANNEN C EN D (dat was dus de IJssellinie). Hoewel ik de naam van de Stelling van Amsterdam wel kende (staat immers ook langs de A2 aangegeven) heb ik er nooit bij stilgestaan, dat het een waterlinie zou zijn van rond 1900 welke toch is aangelegd in de geest van de oudere linies.