Heeft er altijd iets bestaan, of is er iets uit niets ontstaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.2K

Antwoorden (11)

Alles heeft een begin. En het klinkt misschien raar, maar over deze vraag heb ik mezelf een keer helemaal gek gemaakt. Net zoals het scheppingsverhaal van Adam en Eva.
Oke? Adam en Eva is door god op de wereld gezet, maar wie heeft god dan gemaakt? haha, er moet ooit iets een begin zijn geweest net zoals de mensheid. Ik geloof niet in het Adam en Eva verhaal trouwens, ik denk dat er eerst een bacterie was, die een insect werd, die insect werd weer een vis, de vis werd weer een haai, de haai werd weer een Krokodil, de krokodil werd een Zoogdier, toen kwam de aap en toen de mens, ik heb het niet helemaal correct uitgelegt natuurlijk, maar zoiets denk ik , haha

Toegevoegd op 22-04-2009 18:40:50
Goeievraag trouwens! +1 !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is dus werkelijk iets uit niets ontstaan zoals hieronder wordt beweerd?
Er kan iets uit het niets ontstaan. Dit is natuurkundig mogelijk en bewezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs de stap van niets naar bacterie is zo onvoorstelbaar groot, dat alles wat er na kwam in het niets valt. Het is de grootste stap ooit in de evolutie geweest!! Zelfs het ontstaan van de mens valt hierbij in het niet! Men denkt dat ooit blikseminslag het begin is geweest, waaruit later leven is ontstaan. Dus is het leven uit niets ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er heeft altijd iets bestaan... Dit beseffen is mind-blowing...

Ik kan er niets op zeggen, of je weet het dan dan hoeft er niets uitgelegd te worden of je snapt het niet en dan is uitleggen totaal overbodig, want uitleggen kan niet...

mind-blowing it sure is...

Toegevoegd op 22-04-2009 19:24:05
je kunt het zo zien... op enig moment was er materie en antimaterie, die twee opgeteld is nul, maar het was al nul...
eerst is er niets en dan scheurt dat in twee, een deel plus en een deel min... Dat min gedeelte brandde veel sneller op dan het plus gedeelte...

...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In gewone taal?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zie http://www.goeievraag.nl/vraag/komt-energie-oorspronkelijk-vandaan.6836
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
xinix, de vraagstelling is onduidelijk, ik had met ,IETS, begrepen leven, maar het kan ook materie zijn of energie. Ik heb het mischien verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leven kwam pas veel later... Ja iets is iets...
Het is niet simpel om het uit te leggen, als ik dat heel goed kon, zou ik er iets van maken (een boek of zoiets)...
Alles is uit niets ontstaan. Niet iets, maar alles. Want dat zijn de twee tegenstellingen; alles - niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja er heeft altijd iets bestaan: God. En Hij heeft alles geschapen !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de beantwoording van deze vraag verwijs ik je naar het grandioze boek: "Een kleine geschiedenis van bijna alles" van Bill Bryson. Daar wordt het ontstaan van iets uit nagenoeg niets goed omschreven (samen met allerlei andere wetenswaardigheden die vaak bij mij een A-ha erlebnis uitlokten)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nagenoeg niets is iets compleet anders dan niets
Tja de bekende kip en het ei vraag stelling eigenlijk!
Was het ei er nu eerder dan de kip of andersom??

Rara politiepet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt eraan wat iets is. Zelf denk ik dat er altijd iets bestaan heeft en dat er altijd iets zal blijven bestaan. Alleen kan de mens oneindigheid niet goed bevatten en moet er altijd twee uiteinden zijn. Dat omdat we zekerheid willen, omdat we van daar uit weer vragen kunnen stellen en onzelf kunnen ontwikkelen. Zelf vind ik het heel aanemelijk klinken wat betreft de oerknal theorie. Maar ja, waar komt de oerknal dan vandaan. Interessante materie waarover je uren kan filosoferen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag, want wat versta je onder "iets", "altijd" en "bestaan". Het heeft wat weg van de eerder gestelde vraag "wat was er voor de big bang"?.

Feitelijk bestaat er niets anders dan energie wat zich in vele vormen "openbaart", zoals materie (iets). Want als je materie gaat opdelen blijft er uiteindelijk niets anders over dan energie. En van alle energie in het universum is slechts een paar procent bekend (de rest is "donker").

Verder is "altijd" een begrip dat is ontstaan uit de menselijk waarneming van tijd. Wij kunnen ons niet een universum voorstellen dat geen begin of eind heeft, zowel ruimtelijk als in de tijd gezien.

Omdat de wetenschap geen bewijs heeft heeft over 96% van het universum en het ontstaan ervan wordt het dus speculeren.

Ik maak mezelf wijs dat het universum iets cyclisch heeft, waardoor er geen begin en eind bestaat. Niet in de zin van ruimte-tijd zoals wij dat kunnen bevatten. Het komt erop neer dat wij in ons 3D + tijd denken de illusie hebben dat alles een begin en eind heeft, maar dat kan in werkelijkheid (=> 4D + tijd) niet zo zijn.

kortom, vanuit ons menselijk perspectief is mijn speculatieve antwoord op je vraag; JA, er heeft altijd al iets bestaan en JA, er is iets uit het niets ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er heeft altijd al iets bestaan, maar ik denk dat dat niet God was..