Is er een wettelijk termijn waarbinnen de zorgverzekering een beslissing moet nemen omtrent?

Ik werk in de Wijkverpleging, en clienten moeten vooraf een machtiging aanvragen alvorens de zorg kan starten. Op dit moment zijn er clienten al 8 wkn aan het wachten op een beslissing. (terwijl ze begin dit jaar binnen 10 werkdagen besloten, en sinds oktober zover achter lopen) Is hier een wet voor of heeft de verzekering vrijbrief?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
1.9K
Inekez1
4 jaar geleden
Volgens Menzis moet je binnen 5 dagen na het starten van de zorgverlening de machtiging aanvragen. Voor het declareren van de rekeningen moet je wachten tot de machtiging is verleend. Maar het is dus niet zo dat cliënten geen zorg kunnen of mogen ontvangen zolang de aanvraag niet is verwerkt. Zorgverzekeringen zijn tegen het eind van het jaar druk met het maken van nieuwe afspraken met zorgaanbieders en met het beantwoorden van vragen van verzekerden die misschien hun verzekering willen wijzigen. Niet zo gek dat aanvragen nu wat langer in behandeling zijn dan aan het begin van het jaar. https://www.menzis.nl/machtiging-aanvragen-wijk
Thecis
4 jaar geleden
@Inekez1
Het gaat hier niet om hoe snel je de machtiging moet aanvragen. Het gaat er om dat de machtiging al aangevraagd is. En dat de zorgverzekeraar nog niet gereageerd heeft. Het afsluiten van zorgcontracten ligt bij een andere afdeling (o.h.a. inkoop en dat nog specifieke personen) dan dat de beoordeling van chronische machtigingen. Dat is niet de reden dat dit soort vragen lang blijven liggen. Zorgverzekeraars laten de chronische machtigingen wel vaker lang liggen. Deze kosten namelijk geld. Zeker aan het einde van het jaar waarbij verzekerden liever over stappen. Dan hoeven de zorgverzekeraars minder uit te betalen.
Of het ligt aan "chronische onderbezetting". Dat kan ook. @leydi
Het verstandigst is om te blijven bellen, zowel als zorgverlener en als patient (die laatste mits mogelijk). De mensen hebben het inderdaad druk en degene die het hardst schreeuwt / het meest schreeuwt, wordt o.h.a. het snelst geholpen.
Kijk ook na of er een plafond is voor vergoedingen.

Antwoorden (1)

Nee, er bestaat hier geen wettelijke termijn voor.
De streefdata om een beslissing te geven verschillen nogal: de ene zorgverzekeraar streeft ernaar om binnen tien werkdagen te reageren, een andere pas binnen zes weken.
,
Zinvolle reactie Thecis: het verstandigst is om te blijven bellen, zowel als zorgverlener en als patient (die laatste mits mogelijk). De mensen hebben het druk en degene die het hardst of het meest schreeuwt, wordt over het algemeen het snelst geholpen.
Toegevoegd op 16 december 2019 08:12: tekst
SimonV