Hoeveel a4-tjes heb je nodig om een uur te vullen met je praatje?

Laten we zeggen, lettertype 12. En dan weet ik dat het uitmaakt hoe snel je spreekt..

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik weet wel hoe ik een presentatie moet geven, het gaat mij echt om het aantal a-4tjes..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
10.7K

Antwoorden (3)

Ligt eraan hoe vlug je praat en of er tussen door mensen klappen of lachen.
per 10 minuten heb ongeveer 3 a4tjes nodig
denk er wel om dat mensen na ongeveer 10 minuten hun aandacht beginnen te verliezen. dus zorg ervoor dat je dan iets opleest waardoor je weer de aandacht krijgt van de mensen.

Toegevoegd na 3 uur:
lees een tekst voor die je op 1 a4tje hebt staan en laat dan een stopwatch mee lopen na het eind van je tekst druk je de stopwatch weer in en je weet precies hoe lang je er over doet om 1 a4tje voor te lezen.
nu kun je dus precies uitrekenen hoeveel tekst je moet schrijven voor 1 uur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga je van steekwoorden uit, dan kun je met een heel klein stukje papier toe.
Wil je voorlezen houd dan 5 A4 tjes aan.
Ben je een goede (humoreske) spreker, dan is de kans groot dat je, zelfs als je het verhaal uitgeschreven hebt, je de rest toch uit je hoofd doet.
Dat komt veel beter over en houd je je aandacht bij je publiek ipv. het papier.
Ga je dus een praatje houden, ga dan uit van wat steekwoorden. dat werkt prima , is mijn ervaring.
Een praatje is ook wat anders dan een tekst voorlezen, wat snel saai wordt.
Ook de humor in je verhaal komt veel beter over als je vertelt ipv. voorleest.
Eigenlijk schrijven mensen hun verhaal meestal uit wegens gebrek aan zelfvertrouwen, is de plankenkoorts weg , dan praat je voor het lieve vaderland weg, vertrouw maar een beetje op jezelf.
De steekwoorden raad ik wel aan.

Toegevoegd na 1 uur:
Nu je aangeeft deat het een presentatie is, is het verhaal anders.
Dan zul je het dubbele aantal A4 tjes nodig hebben, als de volledige tekst op schrift moet.
Is het een professionele presentatie, kom dan niet met een pak A4 tjes aanzetten.
Als jer iets presenteert is JUIST het oogcontact met je toehoor heel belangrijk. Dat kan niet als je voortdurend met je ogen op het papier zit.
Toen er nog geen autoque voor nieuwslezers bestond,
lazen de nieuwslezers heel sne een stukje te brengen tekst maar waren hun ogen minstens de helft van de tijd op de camera gericht.
Een presentatie komt niet sterk over als je opleest.
Presenteren betekent dat jij de interface bent tussen
toehoor en stelling/product.
Toehoorders zullen het voorlezen onbewust als een barriere ervaren tussen hen en jou en dat doet af aan je overtuigingskracht.
Zelf heb ik meer dat 1000 (!) ppresentaties gehouden en ook de steekwoorden laat ik nu achterwege.
Je moet zo een zijn met de stof dat je je mensen meeneemt in jouw enthousiasme voor hetgeen waar je presentatie over gaat.
Oefenen is beter dan uittypen en zelfs als je dat doet
is het onhandig dat hele pak papier bij je te hebben, als je de draad dan kwijtraakt, is dat in dat pakket lastig terug te vinden.
Dus oefenen, kennis en zelfvertrouwen opbouwen als je je presentatie een succes wilt laten zijn.
Het maakt dan niet uit of je voor de klas of voor een grote groep professionals staat.
Van die kriebels in het begin kom je moeilijk af, ik heb ze een paar seconden in het begin ook nog steeds en vele sprekers met mij.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wil dat je praatje nog een beetje goed ontvangen wordt moet je het vooral niet gaan opschrijven.

Gebruik steekwoorden en weet waar je over praat, dan kun je heel lang over een onderwerp praten. Kennis van het onderwerp is cruciaal!