Hoe weet je of je voor de rechter moet komen?

Ik vraag me weleens af hoe weet je eigenlijk of je voor de rechter moet komen als je iets ergs hebt gedaan? Door een telefoon of een brief?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
1.9K
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik kreeg ooit een oproep om te komen getuigen in de rechtbank. Deze ontving ik gewoon via de post. Niet aangetekend en ook niet persoonlijk afgegeven. Ik was wel verplicht om te komen.

Antwoorden (3)

Je krijgt een schriftelijke oproep om te verschijnen.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat is een schriftelijke oproep?
Computoon
5 jaar geleden
Een brief met datum, tijd en plaats waarin staat dat je voor de rechter moet verschijnen. Die brief wordt door de postbode in de brievenbus wordt gegooid. En nou niet vragen wat een brief of postbode is...
Computoon
5 jaar geleden
Correctie: de postbode moet een deurwaarder zijn. De deurwaarder geeft 'm af. Ben je niet thuis, dan gaat de dagvaarding in de brievenbus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Computoon, een strafrechtelijke dagvaarding wordt niet door een deurwaarder aangeboden en mag niet zomaar door de brievenbus
Door het ontvangen van een schriftelijke dagvaarding.

Volgens wiki:
Een dagvaarding is een officiële, schriftelijke oproep om voor een gerecht te verschijnen.(..)
De dagvaarding wordt door een gerechtsdeurwaarder door middel van een exploot aan de gedaagde betekend (dat wil zeggen afgegeven aan de gedaagde persoonlijk, of bezorgd op het goede adres), zodat er geen twijfel is dat de gedaagde de dagvaarding heeft ontvangen. Is de dagvaarding geldig betekend, dan doet het er overigens niet toe of de gedaagde die ook werkelijk ontvangen heeft.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een strafrechtelijke dagvaarding is bestemd voor de verdachte.Het is geen exploot en wordt ook niet door een gerechtsdeurwaarder betekend. Een exploot is een civielrechtelijke dagvaarding van de eiser en is bestemd voor de gedaagde.
Dat men voor de rechter moet verschijnen kan men ruim van te voren vermoeden, omdat er (van een ernstig strafbaar feit) op het politiebureau een proces-verbaal is opgemaakt. Als je nog op vrije voeten mag blijven heeft de verbalisant al meegedeeld dat het proces-verbaal naar het Openbaar Ministerie zal worden gestuurd waar beslist wordt wat de volgende stappen zijn. Je bent dus op de hoogte dat er iets bijzonders op jouw adres bezorgd zal worden. Ga dus niet zonder bericht achter te laten een paar maanden met vakantie.
Als de officier van justitie de zaak aan de rechter wil voorleggen ontvang je bericht d.m.v. een dagvaarding (schriftelijk dus) om voor de rechter te verschijnen. De dagvaarding in een strafrechtelijke procedure vermeldt de tenlastelegging, er staat precies in waarvan je wordt verdacht, de datum en het tijdstip van het misdrijf (een misdrijf hoeft geen misdaad te zijn) en waar je voor de rechter moet verschijnen.
Je ontvangt deze dagvaarding per bevoegde post, of als er haast bij is via een ambtenaar van politie, op het adres waar je staat ingeschreven of dat je hebt opgegeven bij de politie of andere opsporingsinstantie waar het laatste verhoor heeft plaatsgevonden. Degene die de dagvaarding op dat adres in ontvangst neemt tekent daarvoor. De betekening van de dagvaarding.
Als de dagvaarding niet in persoon aan de verdachte is uitgereikt, dus niet in persoon is betekend, moet vastgesteld worden of de dagvaarding rechtsgeldig is betekend zoals in de wet is voorgeschreven, zo ja, dan kan de zitting doorgaan en zal de zaak bij verstek door de rechter worden behandeld en de verdachte bij verstek worden veroordeeld.
Als je iets ernstigs hebt misdaan is de kans groot dat je in voorlopige hechtenis zit. Tijdens het voorarrest of als je al gedetineerd bent vanwege een andere zaak is de hoofdregel dat de dagvaarding in persoon moet worden betekend.

In een strafzaak is de dagvaarding géén exploot dat door een gerechtsdeurwaarde aan huis wordt bezorgd.
Een exploot is een dagvaarding die door een eiser is opgesteld, en aan de gerechtsdeurwaarder vraagt om voor betekening zorg te dragen. Dat is alles. Deze gaat de dagvaarding uitbrengen (bezorgen) aan de gedaagde. De deurwaarde doet het exploot in een gesloten enveloppe in de brievenbus als er op het adres niet wordt opengedaan.

De afgifte van een strafrechtelijke dagvaarding moet rechtsgeldig worden betekend.