Hoe werkt de scope van een sluipschuttersgeweer?

De scope zit toch op het geweer? Dus hoe kan het dan dat de krosshair (het mikpunt) altijd aangeeft waar je schiet? Op de lange afstand klopt dat toch niet meer?

Toegevoegd na 1 minuut:
*crosshair (typen blijft moeilijk op een iPod)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Het beste antwoord

De baan die een kogel volgt is parabolisch: het eerste stuk van het traject ligt de baan boven de lijn van de loop. de vorm van de baan wordt bepaald door de snelheid van de kogel, het model, de zwaartekracht en weersinvloeden zoals de wind en opstijgende en dalende lucht door warmte. Om voor al deze factoren te compenseren kun je op de scope via knoppen de crosshair aanpassen. Wanneer je deze aanpassingen hebt gemaakt, is het wapen ingesteld voor het raken van een doel op 1 specifieke afstand. Wanneer het doel dichterbij staat, zal het hoger geraakt worden, bij een grotere afstand raakt de kogel het doel lager. Een ervaren schutter zal weten hoeveel hij moet compenseren wanneer een doel te hoog of te laag geraakt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lens zit ongeveer drie cm boven het geweer.De lens loopt precies paralel met het geweer.Dus als je een doel schiet dan raakt de kogel inderdaad drie centimeter hoge zijn doel.De drie centimeter zou je als schutter zelf kunnen verbeteren door drie cm lager te richten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je hoeft niet te corrigeren door je geweer lager te richten maar je stelt de kijker in.

Je moet zelf instellen door het draadkruis te verplaatsen door middel van de "turrets", soort draaiknoppen om het draadkruis naar onder, boven, links of rechts te verplaatsen.

Dus als je de kijker uit de doos haalt dan moet je hem nog instellen binnenshuis, of in ieder geval een omgeving zonder wind. Waardoor je uiteindelijk toch goed kan richten zonder je geweer omlaag te richten.

Er zou een afwijking zijn op verdere afstanden maar dat komt niet door een verkeerd afgestelde kijker maar door de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je heldere uitleg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaring :D
En danke voor je duimpje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt ook, sommige duurdere kijkers die hebben dan ook draaiknoppen, "turrets" voor wind en afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een geweerkogel gaat niet rechtuit, je vizier wel. De kogel zal op lange afstand het vizierkruis 2x snijden.