Hoe heet die dure soort wol die heel erg zacht is en niet prikt?

Ik wil er een sjaal van kopen. Als iemand een kledingzaak weet in Zeist / Utrecht waar je zo'n sjaal kan kopen zou het helemaal geweldig zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.5K

Het beste antwoord

winkel charm in zeist verkoopt cashmere van het merk Repeat. Dit is superzachte wol.

Toegevoegd na 4 minuten:
Cashmere is de meest edele wolsoort ter wereld! De cashmere geit leeft van oorsprong in het wild in het Himalaya gebergte. Door de koude winters krijgen de geiten een dikke, dichte vacht die ideaal is voor de productie van wol. De fijnste cashmere komt van de onderbuik en de keel van de geiten en een mindere kwaliteit komt van de poten en de rug van de geit. Langere vezels van het buik- en keel gebied leveren bijzonder zachte wol op, tevens zullen de langere vezels er voor zorgen dat de wol minder snel gaat pillen.
Als er in het etiket staat dat het product uit 100% cashmere bestaat, is dit dus niet altijd een garantie voor kwaliteit, alleen als de lange vezels worden gebruikt spreekt men van eerste klas cashmere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je mohair bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk bedoel je kasjmier. Die wol komt van de Kasjmirgeit. Het wordt ook wel pashmina genoemd, wat een synoniem voor de haren van de Kasjmirgeit is.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het westen is het begrip pashmina of paschmina als benaming voor sjaals of doeken ingeburgerd. Vaak wordt ermee speciaal een doek van kashmier met een deel van zijde bedoeld.
Amadea
13 jaar geleden
Nee volgens mij is dat geen mohair, want dat prikt heel erg. Ik vermoed alpacawol.

Dat denk ik tenminste

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht ook meteen aan alpacawol.
Is het niet lamswol? Niet extreem duur, maar wel weer soort speciaal (bijv niet met de wasmachine te wassen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angora wol?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar dacht ik ook aan, Angora. Maar dat is wel dieronvriendelijke wol, want het angorakonijn wordt van tijd tot tijd geschoren of zelfs geplukt! En leeft onder vaak erbarmelijke omstandigheden. Dus nog erger dan bont, want bont-dieren worden in ieder geval uit hun lijden verlost door de door. Angorakonijnen beleven telkens weer die stress van hun erbarmelijke behuizing en de ellendige pluk!pijnen!