Wat is goedkoper? Water koken op gas of met de elektrische waterkoker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5K

Antwoorden (6)

Op gas.

Gas is goedkoper dan electriciteit.

Een m3 gas kost ongeveer 0,12 en een Kw energie kost 0,18 cent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gas is goedkoper.

Een waterkoker trekt heel veel stroom. Bovendien zet je het bij ieder kopje of warm water wat je hebben wilt wéér aan.

Let maar eens een week op je energieverbruik op de meter en daarna zonder gebruik van waterkoker.
De senseo's en waterkokers zijn erg duur in gebruik.

Ik kook zelf water op gas en doe het in een goed thermoskan, daar doe ik de hele dag mee.
's Avonds maak ik nieuwe.
Scheelt veel in gas verbruik, maar sowieso is het gas goedkoper als stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je thermoskan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Domtic, dank je wel!
Na een jaar de waterkoker niet gebruikt te hebben en de thermoskan te gebruiken heb ik veel stroom bespaard, de moeite waard dus!
Uit onderzoek is gebleken dat dit ongeveer even duur is.

Milieucentraal schrijft hier het volgende over:
"Het verwarmen van water met de waterkoker kost ongeveer evenveel energie als met het gasfornuis. Het gebruik van elektriciteit is weliswaar minder efficiënt dan het gebruik van gas, doordat in de centrale energie verloren gaat. Maar een waterkoker heeft als voordeel dat hij direct afslaat nadat het water gekookt heeft".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar was het wachten op!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fluitketel zet je toch ook af en kookt echt niet langer door dan een waterkoker. Wat een flutargument.
Meestal is electriciteit duurder.
Electriciteit wordt gemaakt van b.v. gasgestookte electriciteits centrales. Daarom is electriciteit hierdoor duurder als gas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie bv. hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/efficientst-liter-water-verwarmen.9068
http://www.goeievraag.nl/vraag/vergt-minste-energie-liter-water.23200
http://www.goeievraag.nl/vraag/efficient-liter-water-koken.50859
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is energie-efficiënter om water te koken op een gasfornuis dan met elektriciteit, omdat er meer energieverlies plaatsvindt bij het transport van de elektriciteit dan van aardgas naar je woning. Daarom is aardgas steeds te verkiezen boven elektriciteit.