Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wie heeft links en rechts verzonnen?

en daarmee bedoel ik richtingen en geen politiek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Die richtingen waren er altijd al, die hoefden niet te worden verzonnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie de woorden links en rechts het eerst gebruikt heeft, valt niet te achterhalen. De herkomst (etymologie) wel.
Links komt van het middelnerderlandse 'linc'. In de oudheid was het lenka. Lenka beteken buigen. Uit 'linc' ontwikkelde zich links met als betekenis:verkeerd
Rechts komt van 'recht', dat recht en goed betekende.
Dus eigenlijk was toen al bepaald dat je rechterhand, recht en goed was. Je linkerhand was 'lenca', verkeerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ai en dan te bedenken dat ik.... links ben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen me te herinneren dat "sinister" ook oorspronkelijk links betekende. Lekker typisch, allemaal.
het zijn alleen aanduidingen van een richting ... wie heeft boven en beneden bedacht bv ....
voor en achter ....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals alles een links en rechts heeft bestond het al, zie maar aan een mens heeft ook een linker en een rechter kant en daar mee kunt je een richting aan links en/of rechts geven...mooi he?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DieSter17 oktober 2005, 04:58
Het arabisch en het hebreews wordt van rechts naar links geschreven, dit komt omdat de oorsprong van deze talen in het sanskriet liggen, de taal van Het oosten. En het romeins wat uit het phoenetisch komt van links naar rechts uit het westen.
lees verder.....

http://www.maroc.nl/forums/archive/index.php/t-156838.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding