Jachtinstinct. Honden jagen op alles :zeemeeuwen, katten , konijnen enz. Darwinisme ten top. Genetsich ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste honden vliegen erg beroerd, hoor. Meestal rennen ze er gewoon heel erg hard achter aan.

Overigens moet ik eerlijk toegevendat beeld uit de straat eigenlijk niet of nauwelijks te kennen. Ik denk dat het beeld vooral ontstaan is uit tekenfilms, en spreekwoorden als ´vechten als kat en hond´. Honden en katten gaan namelijk ook uitstekend samen als huisdier, en als ze elkaar kennen is het geen enkel probleem.

Een kat die een onbekende hond ziet echter, is onmiddellijk op zijn hoede en wil er meestal als een haas vandoor. En juist door dat snelle rennen, wordt blijkbaar het jachtinstinct van de hond getrigggered, en wil hij er achter aan. Niet eens per se met een vooropgezet doel ofzo, maar puur instinctief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
instinct/speelsheid ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de kat in kwestie het territorium van de hond betreed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze samen opgroeien, gaat het vaak wel goed. Maar komen ze elkaar pas later in hun leven tegen, dan begrijpen katten en honden elkaar slecht. Een hond die vrolijk is, kwispelt bijvoorbeeld driftig met zijn staart. In de kattentaal is een zwiepende staart juist een teken van agressie. Een hond die vrolijk op een kat af komt rennen, krijgt dus een paar nagels in zijn neus. Voor hem is dat een reden om in het vervolg katten met een achterdocht te benaderen. Of hen juist lekker op te jagen, als hij genoeg moed heeft.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een kat een klein beest is dat wegrent. Het maakt de hond niet uit of dat een kat of een konijn is, zijn jachtinstinct wordt erdoor getriggerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nog nooit een hond zien vliegen.... wat een domme vraag.
btw.. ook katten vliegen niet hoor