Ben je een "aasgier" als je nu naar de V&D gaat?

Op Twitter zag ik foto's van dringende mensen voor de laatste uitverkoop van de V&D. Daar komen dan weer reacties op van mensen die deze bezoekers uitmaken voor aasgieren, hebberig, etc.

Er wordt gezegd dat als deze mensen eerder bij V&D waren komen winkelen, ze misschien niet failliet gegaan waren. Aan de andere kant is het natuurlijk logisch dat mensen eerder afkomen op goedkope/afgeprijsde dan op dure producten.

Het is voor de curators/leveranciers goed als er nu nog veel verkocht wordt. Zo zien ze nog iets van hun geld terug.

Is het terecht om de huidige koopjesjagers als aasgier te zien?

8 jaar geleden
in: Overig
1.6K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Haha! Ik heb ook gedacht om naar V&D te gaan voor de uitverkoop. Ja ik ben een geldwolf! V&D was en is dat altijd geweest veel te duur! Daarom kwam ik er niet. Maar leuke spulletjes hadden ze wel. V&D zou toch wel failliet gegaan zijn. Omdat de mensen die er nu heen gaan er anders niet gekomen waren. Aasgier? Geldwolf? Of gewoon verstandiger met geld? V&D was de Aasgier en kijk eens wat ze dat gebracht heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vind ik een beetje flauw eigenlijk. Ze gaan open omdat ze de artikelen die er nog liggen zoveel mogelijk willen verkopen, het probleem zou nog groter zijn als er helemaal niemand zou komen. Als er echt mensen voor de deur gaan liggen dan vind ik dat persoonlijk wel vrij ver gaan, maar als ze dat ervoor over hebben dan moeten ze dat vooral doen. De enige reden dat ik zelf niet ga is omdat ik een grondige hekel heb aan mensenmassa's. En dat ik op dit moment niets nodig heb wat ze daar verkopen, maar mocht dat wel het geval zijn en er zouden geen enorme massa's op af komen, dan zou ik dat zeker overwegen. Dus aasgier? Nee hoor, hooguit een beetje getikt om over de koppen van je medeklanten te willen lopen voor een paar afgeprijsde artikelen ;-) Een aasgier ben je als je nog snel voor het faillissement je aandelen van V&D zou hebben verkocht aan medewerkers van de V&D :-D
Amadea
8 jaar geleden
Nee, geen aasgier. Maar gewoon een zuinige Nederlander. En dat is in deze tijd met hoge werkloosheid helemaal geen schande.
flyingcrow
8 jaar geleden
Lies12 dit zou een goed antwoord kunnen zijn.Symbolische +!

Antwoorden (2)

Het geven van korting op producten is in Nederland misschien doorgeslagen, maar volledig ingeburgerd. Diegene die de V&D kopers nu voor aasgieren uitmaken, kopen waarschijnlijk zelf ook online en nemen ook een tweede fles shampoo bij het kruitvat mee bij een 1+1 gratis actie. En ook daar is iemand de dupe van uiteindelijk, want het zijn de leveranciers die onder druk worden gezet om mee te doen met dit soort acties.

De opbrengst van de V&D verkoop komt ten goede aan de schuldeisers, met voorop de belastingdienst. Als je een V&D koper een aasgier of lijkenpikker noemt, moet je zo flink zijn om zelf aan de belastingschuld van V&D bij te dragen. Dat is tenslotte geld van iedere Nederlander.
paulus811
8 jaar geleden
Nee, je bent zeker geen aasgier als je nu profiteert van lagere prijzen voor artikelen die feitelijk meer waard zijn. Je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je de gelegenheid niet gebruikt!
Commercie/handel is juist daarop gebaseerd dat iedereen de laagste prijs wil betalen en dit geldt voor zowel de koper als de verkoper. Het heet marktwerking en je bent geen aasgier als je de kans waarneemt om iets goedkoper te krijgen.

De consument betaalt altijd teveel voor een artikel. Een verkoper betaalt al een lage inkoopsprijs en bepaalt dan de verkoopsprijs door er een percentage bovenop te doen om zijn vaste kosten te dekken en er ook nog winst op te maken...geld dat hij in zijn zak kan steken, hij moet namelijk ook nog leven. Er komt nog BTW bovenop en een percentage dat iedereen betaalt om diefstal te dekken. Je betaalt dus altijd meer dan het artikel feitelijk waard is.
Het is dus heel normaal dat je ook eens een voordeeltje wilt hebben.