moet wildplassen direct beboet worden?

Ik was vanmiddag onderweg met de auto, op de snelweg moest ik heel nodig plassen en stopte ik op een parkeerplaats. Toen ik mijn aan het pissen was, achter een vrachtwagen, tegen een container aan, stopte er ineens een auto vlak bij mij en toen ik uitgeplasd was, reed de auto achteruit op de parkeerplaats en parkeerde hij weer aan het begin van de parkeerplaats. Nou vraag ik me af; zou dit een agent in burger geweest kunnen zijn, die daarna mijn kenteken opschrijft en een boete thuisstuurt of is het gewoon iemand die het leuk vond om mij te zien wildplassen? En als het een agent is, hoe sterk is zijn bewijslast dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Antwoorden (1)

Wildplassen is buiten de bebouwde kom meestal niet verboden. Het hangt af van de plaatselijke APV: in veel plaatsen is gespecificeerd dat het verboden is 'binnen de bebouwde kom', in een aantal plaatsen in Nederland staat 'binnen of buiten de bebouwde kom', of bijvoorbeeld 'binnen de bebouwde kom of buiten de bebouwde kom langs de weg'. Al zijn er wel nettere plaatsen dan tegen een container aan te bedenken als je zo nodig moet (wildplassen). Wat dacht je van tegen een struik, of in een sloot of afvoerputje?

Maar goed, om op je vraag terug te komen: dit is sowieso geen feit dat op kenteken bekeurd kan worden. Dat kan met bepaalde overtredingen in het verkeer. Wildplassen is duidelijk gebonden aan de persoon, niet aan je voertuig.

Speculeren over waarom die auto stopte en later terugreed heeft weinig zin, al zijn er voldoende onschuldiger verklaringen te bedenken. Wellicht realiseerde deze persoon zich gewoon vrij laat dat jij daar stond te plassen, en besloot hij of zij je wat privacy te geven.