wat is gezonder: een leven vrij in de natuur? of elke dag ploeteren om geld bij elkaar te schrapen wat je aan het eind van de maand weer kwijt bent??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K
erotisi
8 jaar geleden
Aangezien onze hedendaagse leeftijd hoger is dan vroeger in de wilde natuur, zou je kunnen concluderen dat je beter kunt ploeteren om je geld bij elkaar te krijgen.
Want dat lijkt wel zo fijn in de vrije natuur maar hoe vrij ben daar echt? Insecten wilde beesten slecht weer mislukte oogsten.
Maar is begrijp je vraag en het is aanlokkelijk om voor de vrije natuur te gaan. Maar zeker ben ik daar niet van. Tenzij je gevrijwaard bent van ploeteren in de natuur....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik het zie: In de vrije natuur zou ik het absoluut niet redden. Ik zou kou en honger lijden, me niet kunnen verdedigen, en ziek worden. In dit leven doe ik werk wat ik leuk vind en waar ik nog van leven ook zonder kou of honger te hebben. Maar dit kan voor iedereen anders zijn. Als je in de vrije natuur wilt leven, kan dit toch?
tinus1969
8 jaar geleden
Dat leven vrij in de natuur is soms ook ploeteren.
Z512099
8 jaar geleden
Als je bedoelt met vrij in de natuur: in het zonneke in een gemakkelijke stoel met leuningen en een ijskoude cola en geen beslommeringen rond het hoofd, dan liever in de natuur, veel gezonder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een leven vrij in de natuur, daar zou ik vandaag naar willen leven, maar lijkt onmogelijk in deze huidige wet van de natuur, beschutting heb je namelijk nodig, warmte, voedsel, niet ziek worden door ziektes/gif en etc. We zouden het kunnen proberen met de kennis die we al hebben en dan hopen op het beste.
erotisi
8 jaar geleden
Maar misschien is dit iets voor je: De tuin van Epicurus. Wel in de natuur maar geen geploeter: Om die vrijheid te bereiken verlieten Epicurus en zijn vrienden (huisgenoten) Athene, om een onafhankelijker leven te zoeken in de natuur. Vrijheid betekent voor hen financiële onafhankelijkheid en economische zelfvoorziening, in plaats van verantwoording afleggen aan bazen en schuldeisers in de door competitie gedreven stad. Het leven was simpel, maar ze genoten wel van hun vrijheid. Het kon hen niet schelen dat ze er minder chique uitzagen of minder geld hadden dan andere mensen, want ze waren hun eigen baas. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/filosofie/115362-gelukkig-zijn-volgens-epicurus.html
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zeg "je" daarmee bedoel ik "je" in het algemeen en niet jou @Wicher. Ik zeg het vast vooraf omdat ik vermoed dat het volgende stukje als aanval kan worden opgevat, wat dus niet als aanval bedoeld is. Als je geld bij elkaar schraapt er voor moet ploeteren en het steeds kwijt bent dan doe je iets niet goed vrees ik. Er zijn nog steeds erg veel mensen die op te grote voet leven. Die kopen wat ze hebben willen en vooral niet sparen. Als je daar dan vervolgens iets van zegt krijg je een overzicht van hun vaste lasten. Vaak met bijvoorbeeld een mobiel abonnement van €50,- p.m. en hoge huurlasten. Die mensen wonen dus in een woning die te duur is en stellen de verkeerde prioriteiten. En dan een basis zorgverzekering met een max eigen risico en geen aanvullende verzekering. En ook geen spaarpotje voor het eigen risico of aanvullende zorg. Eerlijk is eerlijk. ik kan ook niet met geld omgaan. Maar ik ben wel goed verzekerd. Maar als morgen de wasmachine stuk gaat kan ik niet meteen een nieuwe kopen. Dat is mijn eigen schuld want ik mag graag geld uitgeven.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Oops...verkeerde knopje. Ik denk dat als ik of de personen die zo leven als in mijn voorbeeld wel met geld konden omgaan minder stressvol zouden leven. En dan beter af zijn dan in de vrije natuur. Want het is een harde koude wereld daar buiten en je moet alles alleen doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die Epicurus zou wel eens gelijk kunnen hebben. @heervoldemort: ik voel me niet aangevallen hoor, je relaas klopt waarschijnlijk aan alle kanten.

Antwoorden (2)

Laten we in gedachten de proef op de som nemen. Met Nederlanders, die kennen we allemaal het beste. 100 laten we elke dag ploeteren op de ons bekende manier om op de ons bekende manier in hun levensonderhoud te voorzien. De andere 100 laten we los in de vrije natuur. Die vind je in Nederland nergens meer, maar voor het gemak nemen we het oerwoud in Congo: het meest ongerepte regenwoud in Afrika. We wachten 10 jaar. Ik geef je op een briefje dat na die 10 jaar geen Nederlander levend uit het oerwoud terug komt. Van de 100 Nederlanders die we hebben laten ploeteren in Nederland zal het merendeel nog wel in leven zijn. We kunnen ons gewoon niet meer in leven houden buiten de maatschappij, beschaving of hoe je het maar noemen wilt. Dat is dan ook de beste garantie om in redelijke gezondheid een redelijk leven te leiden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Mijn antwoord is, voor alle duidelijkheid: een leven in de vrije natuur is voor jou en mij ongezonder,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ligt er maar net aan wat jij onder de vrije natuur verstaat. Bedoel je een hutje op de hei of ergens in het bos in Nederland, óf een hutje ergens op de wereld in de bushbush?

In ieder geval zal je moeten zorgen voor brood op de plank, kleding, warmte en droogte in je hutje. Hoe denk je dat allemaal voor elkaar te krijgen? Zelfs al zou je een moestuin aanleggen dan nog heb je niets te eten in de winter. En hoe kom je aan je brood? Een korenveld aanleggen soms? Ga je een paar schapen houden voor wol voor je kleren?

Als je niet van kind afaan geleerd hebt hoe te overleven in de natuur lukt je dat nooit. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je in de vrije natuur heel wat meer stress hebt om te overleven dan in de huidige jachtige en gevaarlijke maatschappij en in dat geval is een leven in de vrije natuur dus ongezonder. Beter kun je gezond gaan leven in de je bekende maatschappij.

Je moet nu elke dag ploeteren om geld bij elkaar te schrapen wat je aan het eind van de maand weer kwijt bent schrijf je. Maar wat zal de vrije natuur je aan het eind van de maand opgeleverd hebben? Het is hard werken in de vrije natuur om het hoofd boven water te houden.