""Als ik ga stemmen met een verlopen paspoort, ben ik onderweg naar het stembureau dan strafbaar ?""

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Nee hoor, als jij ook nog een wel geldig rijbewijs op zak hebt, dan ben je niet strafbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
"U kunt zich identificeren met de volgende documenten: een geldig Nederlands paspoort; een geldige Nederlandse identiteitskaart; een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM).

Ongeldige documenten

U kunt zich niet identificeren met allerlei andere pasjes en kaarten, zoals een openbaarvervoerkaart, bromfietscertificaat, collegekaart, bankpas of zwemabonnement. U kunt u ook niet identificeren met een identiteitsbewijs dat verlopen is. "

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was toch een vergissing? Je kon jedacht ik wel idientificeren met een verlopen paspoort of identitietskaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien het feit dat deze tekst letterlijk op de site van de rijksoverheid staat, neem ik aan dat dit niet zo is. Wel raar eigenlijk... Je mag wel stemmen met een verlopen paspoort, maar als je onderweg wordt aangehouden en je legitimeert je met een verlopen paspoort, dan ben je wel strafbaar...
In principe kun je wel een bekeuring krijgen ja, als je aangehouden zou worden. Ik betwijfel alleen of je kunt stemmen met een verlopen, dus niet geldig paspoort,.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is het niet verplicht, om een identiteitsbewijs op zak te hebben. Je bent echter wel verplicht, om een identiteitsbewijs te tonen, als een opsporingsambtenaar je staande houdt.

Zoals als door iemand anders is aangegeven, moet er wel aanleiding zijn voor de opsporingsambtenaar, om naar het identiteitsbewijs te vragen.

In theorie kan je aangehouden worden op grond van de wet ID, als je bij een staande houding geen geldig indentiteitsbewijs ter inzage kan aanbieden. In de praktijk zal dit niet snel gebeuren, als je wel een verlopen paspoort ter inzage kan aanbieden.
13 jaar geleden
Als je onderweg bij het één of ander betrokken raakt en de politie in moet ingrijpen,waarbij ze naar jouw identiteitspapieren vraagt en je hebt alleen dat(verlopen)paspoort op zak,ben je idd de pineut.
Stemmen mag je wel,met een paspoort,dat niet langer dan 5 jaar verlopen is.