wat is n bij C6H8O7*nH2O?

Dit is de instructie die de leraar ons heeft gegeven:
-weeg ca 1 gram nauwkeurig af zuur, (neem als formule van het driewaardig zwakke zuur:
C6H8O7 •nH2O
-Breng deze hoeveelheid over in een schone maatkolf van 100 ml en los de stof op in water.
-Vul de maatkolf met water aan tot de streep en homogeniseer de oplossing.
-Pipetteer 10 ml oplossing in een erlenmeyer van 250 ml.
-Voeg twee druppels van een oplossing van de geschikte indicator toe.
-Titreer met natronloog tot de juiste kleuromslag.
-Herhaal de titratie tot je minstens 2 betrouwbare bepalingen hebt.
- Bereken de waarde van n op grond van de resultaten uit de proef.

We hebben getitreerd met 16,5 milliliter NaOH, en we kwamen op een pH van 8,2 na titratie.

Als iemand mij kan helpen ben ik heel erg blij!!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (2)

Wanneer "n" wordt gebruikt in een chemische formule, betekent het dat er een onbekend aantal van iets is. In dit geval varieert het aantal watermoleculen (H2O) afhankelijk van de conditie waarin de stof zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
n wil zeggen dat het aantal watermoleculen onbekend is. Dat is dus iets wat je wil achterhalen.

Ik ga jehelpen met het achterhalen van het antwoord, maar ik ga het antwoord niet geven.

Je hebt de stof getitreerd. Dan weet je hoeveel mol loog je hebt toegevoegd.
Je weet dat je een 3-waardig zuur hebt, dus je weet ook (aan de hand van de pH) hoeveel loog er nodig is geweest om daar te komen (en dus weet je hoeveel mol stof je had).

Echter weet je niet precies wat het molgewicht is. Omdat je n niet weet. Maar je hebt nu wel nog maar 1 onbekende (namelijk n) en aan de hand daarvan kan je dus uitrekenen hoeveel de molmassa van je zuur is geweest en dus ook wat n had moeten zijn.

Succes.

Toegevoegd na 18 uur:
Oh, antuurlijk nog even de toevoeging dat je wel moet weten hoe sterk je loog oplossing is. Heb je het over een 0.1M NaOH oplossing of over een 1M oplossing.
Maakt niet uit voor het principe, wel voor de berekening.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heel erg bedankt, het is allemaal gelukt