ik snap deze som niet goed en ik heb er morgen een pw over...?

c. Een groenteboer koopt asperges in voor € 4,24 per kilo inclusief 6% btw. De groenteboer verkoopt de asperges met een winst van 40% op de inkoopprijs exclusief btw. Bereken de verkoopprijs van een kilo asperges inclusief 6% btw.

d. Dezelfde groenteboer wil nu een winst behalen van 40% van de verkoopprijs exclusief btw. Bereken de verkoopprijs van een kilo asperges inclusief 6% btw.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (1)

Vroeger gaven leraren nog uitleg. Volgens mij doen ze dat nog steeds maar je moet het wel tijdig vragen.

A. Inkoopprijs spruiten exclusief btw:
(4,24/1.06)= 4.-
Winston slag 40%. Verkoopprijs exclusief btw dus 4 × 1,40 = 5,60.
Met de btw erbij 5,60 × 1,06 = eur 5,94 inclusief btw.

Ofwel: ((4,24/1,06) × 1.40 × 1,06 = 5,94

Toegevoegd na 7 minuten:
B inkoopprijs nog steeds eur 4.- stellen we op 60 procent (100 - 40)
Dan is verkoopprijs exclusief btw: (100/60) × 4.- = eur 6.67. (Reken maar terug, 40 procent hiervan is eur 2,67. En 6.67 - 2.67 = 4)..

Inclusief 6 procent btw is dat (6.6666 × 1,06 = eur 7,07/kg.

Toegevoegd na 57 minuten:
Winston slag is wat mijn mobiele telefoon heeft gemaakt van winstopslag.

Toegevoegd na 1 uur:
Algemene tips voor het oplossen van dit soort opgaven:
@ terugrekenen van inclusief btw naar exclusief btw: delen door 1 + btw-percentage. 6 procent is 6/100 deel, dan delen door 1,06. Bij 21 procent delen door 1,21. Als iets eur 85- inclusief 21 procent btw kost, dan kost het exclusief btw 85 : 1,21.
@ rekenen van exclusief btw-bedrag naar inclusief btw-bedrag: vermenigvuldigen met 1 + btw percentage. Als iets eur 85 exclusief 21 procent btw kost, dan kost het inclusief btw 85 × 1,21. De BTW wordt -in standaardsommen- als laatste bijgeteld.

@ Als gerekend wordt met een winstopslag van X procent op de INKOOPPRIJS: vermenigvuldig inkoopprijs ex btw met 1 + percentage X.
Vb: winstopslag van 25 procent op inkoopprijs van eur 6.-:
6 × 1,25 (zie A) Wat je feitelijk doet, is de INKOOPPRIJS op 100 procent stellen.

@ Als gerekend wordt met een winstopslag van X procent op de VERKOOPprijs, zoals bij B:
stel VERKOOPPRIJS op 100 procent. Trek hiervan de winstopslag af.
Stel winstopslag is 30.
100 - 30 = 70.-
Vermenigvuldig de inkoopprijs met (in dit voorbeeld) 100/70.

Er zijn nog meer varianten te bedenken.

Toegevoegd na 12 uur:
En waar ik 'spruiten' schreef, moeten het asperges zijn...
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
waar komt die 1.06 vandaan?
Computoon
8 jaar geleden
6 procent btw.
Als iets eur 100 exclusief btw kost dan 8s dat inclusief 6 procent btw: 100 × 1.06 = 106.
Bij 21 procent btw is het dan natuurlijk 1,21. Btw terugrekenen: wat is de btw bij verkoopprijs van 106 inclusief 6 procent btw?
6/106 × 106 = 6 En als iets 125,- kost inclusief 21 procent?
21/121 × 125.- = 21,69.
Dan kostte het ex btw dus 103,31
(125.- - 21,69) Check: 103,31 × 1,21 = 125.-
ronron1212
8 jaar geleden
goede uitlag +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
++Plus, ééntje extra voor de moeite die je eraan besteed hebt.
Als je eenmaal dit soort sommen niet snapt (en dat is heel normaal) dan moet iemand het toch echt een keertje goed uitleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je uitleg is perfect, +je
echter voor iemand die rekenen moeilijk vindt misschien toch noch te snel
echt stap voor stap, en waarom voor mij echter meer dan duidelijk!!!
Computoon
8 jaar geleden
Dit soort sommen is eigenlijk alleen goed uit te leggen met een echte leraar erbij. Zo eentje met een krijtje en een schoolbord.
Het lastige is (denk ik) niet de oplossingsmethode maar de achterliggende rekentechniek (percentages, stof van groep 7 van de basisschool). Gezien de resultaten van de rekentoets (en voor de dagelijkse praktijk) denk ik dat de meeste leerlingen van een middelbare school meer hebben aan het concrete rekenen dan aan abstracte wiskunde (tenzij ze natuurlijk een studie gaan volgen waarvoor kennis van wiskunde echt nodig is).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Top, Bedankt!