Hoe kan ik zorgen dat ik niet meer alleen hoef te zijn op school?

Ik ben niet altijd het meest populaire meisje op school geweest. Ik ben veel gepest, en daardoor ben ik heel kwetsbaar. Het komt ook voornamelijk door mijn stoornis (Asperger) dat ik niet zomaar op mensen af durf te stappen. Daardoor sta ik in de pauze altijd alleen op het schoolplein en zit ik in de kantine 9 van de 10 keer alleen aan een tafeltje of in mijn eentje in een hoekje op de grond. Ik wil dit niet meer. Ik wil gewoon dat mensen me accepteren hoe ik ben en dat ik niet meer alleen hoef te staan /zitten in de pauze. Hoe kan ik hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Triest dat je dit is overkomt. Bespreek eens met je ouders dat je je zo eenzaam voelt op school en vraag hen je te helpen. misschien eens een spreekbeurt houden hierover? Of met je mentor praten, die kan je hopelijk ook helpen. Praat hier ook eens over met je huisarts, om te voorkomen dat je hier de rest van je leven last van houdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zosja123, daar hadden de leraren op school allang attent op moeten zijn. Ziet dan niemand van het begeleidend personeel (leraren of weet ik wie) dat jij alleen in een hoekje op de grond zit. Ik zou wensen dat ik nu nog jouw leeftijd had en bij jouw in de klas zat, nou dan was jij niet eenzaam geweest. Ik had die anderen die jou zomaar laten zitten wel iets in de oren gefluisterd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet fijn, altijd in je eentje zitten.... Waar je jezelf in elk geval mee kunt helpen, is bedenken dat dat pesten niet aan jou ligt. Degenen die jou pestten waren fout bezig.
Die hebben nooit geleerd dat het vervelend en zinloos is. Die hebben nog veel te leren....
Ze hoeven je echt niet allemaal als beste vriendin te zien. Maar ze kunnen wel normaal, respectvol met jou omgaan. Maar er zijn vast ook anderen, die daar nooit aan mee hebben gedaan.
Misschien zijn er zelf ook anderen die ook geen of weinig contacten hebben.
Probeer je op die mensen te richten en laat de pesters links liggen. Zijn er op je school ook activiteiten die je buiten de lessen kunt doen? (club, cursus of schoolkrantredactie of zoiets?)
Als daar iets bij zit wat je interesse heeft, kun je daar misschien mensen ontmoeten met wie je iets gemeen hebt. Als je iets gemeen hebt, kan het makkelijker zijn om contact te leggen. Verder zou je eens kunnen zoeken naar een training sociale vaardigheden voor jongeren (dat heet meestal SOVA-traing, volgens mij). Daar kun je ook iets leren over contact maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Herkenbaar, ik heb ook ASS en ben veel gepest, zelfs door de lerares, die niet accepteerde dat ik "anders" was. Inmiddels kan ik wat beter over koetjes en kalfje praten. Ook heb ik inmiddels vriendinnen en vrienden die mij accepteren hoe ik ben. En in clubs accepteren ze mij omdat ik heel veel weet van mijn hobby. Dan willen ze nog steeds geen koffie met me drinken, maar vragen wel om advies. Mijn tip: blijf wel jezelf, ga je niet polulairder voordoen als je bent, of anderen nadoen. Kijk eens op school rond of er nog meer kinderen alleen zitten. Ik was altijd erg goed met vrienden worden met kinderen die ook iets "mankeerden" , te dik, niet snel met gym, geen merkkleding en zo. Dat zijn dikwijls aan de binnenkant ook heel waardevolle mensen. En kaart dit aan bij je mentor! Laat hem/ haar lezen over Asperger, er izjn inmiddels genoeg boeken over.

Het beste antwoord

Allereerst erg dapper en goed dat je dit post! Mijn complimenten!

Ik heb een goede vriend van mij die ook asperger heeft. Wij zaten altijd met een aardig grote groep in de aula. Al deze mensen hadden vaak ongeveer dezelfde interesses.

Voor sommige mensen lijkt jouw probleem misschien erg stom, maar dat is het niet. Het is gruwelijk om alleen te zijn! Mijn tip is praten met je mentor/begeleider/leerkracht in ieder geval een persoon die 'veilig' aanvoelt. Kaart het ook aan als een serieus probleem.

Ik dacht te lezen in je verhaal dat je heel soms ook met andere mensen zat. Probeer via deze personen een beetje in de groep te rollen. Blijf gewoon lekker jezelf en probeer mensen te vinden die bijvoorbeeld de zelfde hobby's of muzieksmaak hebben. Zoek naar overeenkomsten met mensen en vraag daar ook naar. Een vriendelijke lach is zelfs al een beginnetje.
De eerste stap naar een persoon zal waarschijnlijk moeilijk zijn, maar dit is (lijkt mij) een stap die je moet zetten.

Probeer op school lekker mee te doen met je klas. Als je eenmaal een gesprekje hebt met iemand, probeer hier dan ook de leuke dingen te bespreken. Hou de negatieve dingen buiten het gesprek.

Laatst heb ik overigens een boek van mijn broer gekregen. Ik ben er nog net in begonnen, maar het schijnt dat er erg veel uit te leren valt. Het boek bestaat uit korte verhalen van mensen. In de bron vind je een link naar bol.com.

Ik hoop écht dat je hier iets aan hebt!
Het gaat je zeker lukken :)

Groetjes Jos
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en advies! Ik ga er zeker wat mee doen :-)

Andere antwoorden (2)

Wees jezelf, probeer een gesprek te starten met een klasgenoot.

Bijvoorbeeld je vraagt hoe zijn/haar weekend was? Of hij/zij hobby's heeft of werkt?

Verder kan je anderen natuurlijk niet dwingen om met je te praten.

Ik vond het vroeger ook heel moeilijk om een gesprek te starten, maar nu, nu ben ik er kei goed in en moet ik oppassen dat ik niet te lang spreek.

Oefenen, begin eerst met een gesprek van een paar seconden.

De volgende dag weer een paar seconden, dit houdt je een week bijvoorbeeld vol.

Natuurlijk wissel je af, je hoeft niet elke dag met iemand te spreken.

Verder, na een maand plak je er nog een paar seconden bij, na twee maanden zit je al op de minuut, en zo bouw je het gesprek verder op.

Je kan natuurlijk altijd beter je mond houden, dan dat je onzin gaat zitten te vertellen, misschien ben je daarom zo stil.

Natuurlijk zijn er heel veel boeken hier over te vinden op internet.

Als je engels kan hoop ik dat je veel aan dit boek zal hebben:

http://www.bol.com/nl/p/how-to-win-friends-and-influence-people/1001004002714743/

Toegevoegd na 22 seconden:
Natuurlijk kan je ook heel veel oefenen op online chatrooms!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten eerste is het ontzettend belangrijk dat je jezelf bijft. Als je je anders gaat voordoen dan je eigenlijk bent, wordt je daar alleen maar ongelukkiger van.
Ook ben je niet de enige die het lastig vindt om aansluiting te vinden. Ik heb dat soms ook. Wat bij mij vooral hielp is om naar het rustigste meisje (of jongen natuurlijk) uit bijvoorbeeld je klas te gaan. Het kan erg moeilijk zijn om op iemand af te stappen, maar dit is wel de eerste (en moeilijkste) stap. Waarom nou het rustigste meisje (of jongen)? Het is erg lastig om op iemand af te stappen die erg dominant aanwezig is. Het verschil tussen jullie is dan te groot. Bij een wat rustiger persoon zal het wellicht minder schelen. Als je eenmaal aan de praat bent, gaat het meestal wel vanzelf. Onthoud wel dat je dit niet bij een keer laat. Anders ben je weer terug bij af. Hopelijk zit je nooit meer zo vaak alleen!

Toegevoegd na 6 minuten:
Houd deze prachtige quote maar in je achterhoofd: Ceep going. Difficult roads lead to beautiful destinations!