Is kennis macht?

Scientia Potentia Est is een uitspraak in het Latijn van Francis Bacon (1597). De zin betekent in het Nederlands 'Kennis is macht'. Hiermee stelde Bacon dat kennis en/of scholing één van de belangrijkste dingen is in het leven. Het hebben en delen van kennis is de basis voor het verbeteren van iemands reputatie en invloed en daarmee zijn macht.

Maar is kennis ook werkelijk macht? Als je veel weet kun je veel voorkomen, maar wat als het nou niet te voorkomen en je wel de kennis ervan hebt, dan heb je toch juist angst en geen macht?

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
6.7K

Antwoorden (5)

Om bepaalde banen te krijgen moet je kunnen aantonen dat je een bepaald niveau of bepaalde opleiding hebt gehad. Hoe beter je baan en hoe hoger je functie des te meer invloed je kan uitoefenen.

Er zijn verschillende manieren om aan macht te komen en dat ligt dus helemaal aan de situatie. Kennismacht is één van deze. Denk bijvoorbeeld aan een collega die zijn kennis van zijn werk niet wil delen omdat hij niet wil hebben dat andere zijn werk kunnen afnemen. Kennis van iets hebben van iets dat je niet kan voorkomen hoeft niet per se te leiden tot angst. D.m.v. kennis kan er ook een acceptatie zijn van het gene (bijvoorbeeld het hebben van een dodelijke vorm van kanker) dat niet te voorkomen is. Door voor het gaan de zaakjes te regelen voor de nabestaande kan een rust geven.

Het is een brede vraag maar kennis en opleiding is in mijn optiek altijd beter dan het niet hebben van dit.
8 jaar geleden
De crux zit hem hier in de vertaling van "potentia" als 'macht'. Maar het woord "potentie" kunnen we natuurlijk ook anders interpreteren : kennis geeft je mogelijkheden, geeft je kansen die je anders niet zou hebben. In dat opzicht klopt de uitspraak zeker.

Dus niet zozeer "macht" als in ": overheersen", invloed op anderen , maar in "macht" als in "mogelijkheden", invloed op je eigen leven. Kennis opent deuren die voor anderen gesloten blijven, of die anders voor je gesloten zouden blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan het hebben van veel kennis ook de oorzaak worden van angst?
Die vraag zie ik niet beantwoord, of komt dat nog? omnipotentie et potentie almacht en macht.
potentia - het vermogen. Het hebben van de juiste kennissen (niet de kennis) opent deuren die voor anderen gesloten blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc ; Ik denk dat dat kan ja, net zo goed als dat kennis angst kan wegnemen. Het is ook een beetje : hoe meer je weet, hoe meer je je realiseert dat je eigenlijk bijna niets weet".
Maar het tweede stukje van de vraag snijdt ZO een ander onderwerp aan, dat ik dat inderdaad niet in mijn antwoord heb meegenomen. Feitelijk is het een andere vraag. Ik heb "kennis is macht" altijd geleerd te interpreteren als in "bij machte zijn"; kunnen; mogelijkheden hebben dus. Potentie. Daar de tweede vraag bij betrekken maakt een antwoord nodig dat denk ik onverantwoord lang is ;-) Bovendien gaat die vraag m.i. meer over vóórkennis, of iets te weten komen, of bewustwording; drie soorten kennis die volgens mij niet bedoeld worden met de uitspraak "kennis is macht". Ja, kennisSEN is ook belangrijk ;-) . Die uitspraak ken ik ook, Maar dan praat je volgens mij ook weer over macht als in invloed / overheersing. Dat is niet de macht die ik uit "kennis is macht" haal. Dus dan praten we eigenlijk al over verschillende zaken. Is kennis macht ? Dat hangt er dus van af hoe je macht interpreteert. Ik leg in mijn antwoord uit wat in mijn optiek macht in deze uitspraak eigenlijk beduidt, zoals het mij geleerd is. Maar ik heb maar weinig opleiding gehad, dus het kan me best verkeerd geleerd zijn hoor.
je zou idd kunnen zeggen dat je dan angst krijgt.
Dat is dan om basis van jouw feitenverzameling die een verwachting/uitkomst heeft gegenereerd. Me zegt niet voor niets 'zalig zijn de onwetenden', je hebt dan veel minder last van teleurstellingen, omdat jer nooit over nagedacht hebt en daarom geen verwachtingen hebt gemaakt.
En dan het woord macht. Macht heb je niet, je krijgt het van een ander. Dus als je het niet krijgt, heb je het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet altijd zo dat men macht krijgt van een ander. Veel mensen trekken de macht naar zich toe.Je hebt wel gelijk als je bedoelt: je krijgt net zoveel macht als de ander toelaat.
Degene die de macht met geweld naar zich toe trekt is een dictator, andersom hoeft dat niet zo te zijn.
erotisi
8 jaar geleden
Ik heb het altijd zo geleerd dat macht je jezelf toe eigen en als je het van een ander krijgt heet dat gezag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, dat vind ik een mooie zienswijze. Gezag is ook iets wat je toekomt door de functie die je uitoefent of door de plichten die je hebt tegenover anderen waar je verantwoordelijk voor bent.
Vandaar, een gezagvoerder voert het gezag over zijn bemanning. Althans zo hoort het te zijn.
Maar de mate van macht (steeds meer macht) die men zichzelf daarna toe-eigent, kan extreme vormen aannemen. Maar alleen als die ander het toelaat. Veroordeel dus niet alleen de machtsdictator, het volk heeft het toegelaten.
(hehe ik ben eruit)
Kennis en meer weten dan de ander, bijvoorbeeld van feiten en omstandigheden die niet algemeen bekend zijn, kunnen de oorzaak worden van angst. Kijk alleen om je heen en zie wat er momenteel in de wereld gebeurt. Als je van de achterliggende feiten en omstandigheden meer kennis hebt, terwijl het onmogelijk is de gang van zaken positief te beïnvloeden, geeft dat geen macht, maar wel veel angst.
Er is kennis genoeg om een grote ramp te voorkomen, de mogelijkheden zijn er, maar de tegenkrachten zijn machtiger.
Dat geeft de wetende niet meer macht maar hij heeft meer angst dan de onwetende heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kennis is verbonden aan macht, omdat het je de macht geeft te sturen met dat wat je geleerd hebt.

Het misbruiken ervan gebeurt niet door de kennis, die gewoon je geheugen wordt genoemd, maar door de niet-kennis die je hebt van jezelf.

Kennis maakt je een kiezer, en die keuze zorgt voor het 'corset' waarin je je bevindt.
Het denkwerk wat uit de kennis komt, is het gevolg van élk conflict.
Stel je dat eens vóór. ..élk conflict!
In die zin is het gewoon hebben van kennis opzich helemaal geen probleem, het moet echter niet de bestuurder worden van jou als individu.
Het gevaar in denken, (en niet de kennis zelf!) is dat het onbewust en als vanzelf het centrum gaat worden van alles wat het kiest.
Het centrum of ik, zorgt voor de vertekening van dat wat IS, en dus ook hoe je er mee omgaat.
Voor het voorzien in veiligheid hebben we dit denkgereedschap als organisme nodig, en daarom werkt het als vanzelf, en is de macht om te kunnen kiezen van groot belang.
Het gevaar ervan is dat we op de automatische piloot onwetend zijn van de conflicten die we hiermee creëren, en....die ons ten gronde kan richten in alles wat we doen.
De verbinding met het wezen wat we zijn, het leven zelf, is door ons denken geconditioneerd en wordt niet meer 'gezien', omdat de 'ik' ervoor staat als centraal uitgangspunt.
( en die 'ik'.....is feitelijk...een fictie!)

'zalig zijn de onwetende' zij hebben geen 'corset' en dat noem je daarom Vrijheid met een hoofdletter, zonder dát kan Waarheid, Liefde en Schoonheid die allen het zelfde zijn niet bestaan.
;-)