Waarom wordt nuchter worden ook wel ontnuchteren genoemd?

Het 'ont' geeft juist aan dat je ergens in gaat minderen of mee stoppen. Onthaasten, ontspannen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
12.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Ik doe aan ont-moeten.
Ik moét altijd zovéél....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik me ook altijd afgevraagd, ik zou nuchteren logischer vinden dan ontnuchteren. Logisch gezien zou ontnuchteren juist eten of alcohol drinken moeten betekenen, toch? Want dan ben je niet meer nuchtig.

Antwoorden (3)

Dat is wat korter, één woord.

Opzoeken: ontnuchteren
ontnuchteren
ont` nuch - te - ren (ontnuchterde, h. ontnuchterd) nuchter maken (na dronkenschap); figuurlijk ontgoochelen
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/ontnuchtere

Ontnuchteren
ont·nuch·te·ren -nuchterde, h -nuchterd 1 nuchter maken 2 ontgoochelen , ontnemen -ontgoochelen
Gevonden op http://www.encyclo.nl/aangedragen.php

ontnuchteren
ontgoochelen
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/ontnuch

ontnuchteren
1) Ontgoochelen 2) Ontnemen
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens wordt bedoeld waarom het ont-nuchteren is en niet nuchteren.
omdat je het tegnenwerkt wordt het ont genoemt
dus ontnuchteren xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ont- dat uitsluitend voorkomt in werkwoorden of afleidingen daarvan heeft verschillende betekenissen:

a. Het geeft een scheiding te kennen in: ontvluchten, ontvoeren, ontstelen; een nadering wordt uitgedrukt in: ontmoeten, ontbieden;
b. Het drukt een tegenstelling uit in: ontsieren (versieren), ontsmetten (besmetten), ontvouwen (vouwen);
c. Het noemt het begin van een werking: ontspruiten, ontbranden, ontwaken (inchoatieven);
d. Het geeft aan een ontdoen van wat het grondwoord noemt: ontbolsteren, ontbladeren, onthoofden (privatieven). In de laatste betekenis is het produktief: ontvetten, ontratten, ontluizen, ontmuggen;
e. Het is ontstaan uit on- in: (ver)ontreinigen (onrein), zich (ver)ontwaardigen (onwaardig), verontrusten (onrust), enz.

Het begrip ontnuchteren hoort dus bij de 3e betekenis, het begin van een werking, de zogenoemde inchoatieven.