Zijn leugens (onwaarheden) in reclames toegestaan ?

"de lekkerste chocolade-het beste wasmiddel"enz. we kennen ze wel!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

Nee, je mag geen zaken beweren die onjuist/onwaar zijn. Je moet beweringen dus kunnen bewijzen.
Uit de reclame code:
In de Nederlandse Reclame Code is een veelheid van regels vastgelegd waar reclame aan moet voldoen. De regels zijn opgesteld in overleg met partijen die samen het adverterend bedrijfsleven vormen te weten, adverteerders, reclamebureaus en media.
De Code bestaat uit een Algemeen Gedeelte en een Bijzonder Gedeelte.
In het Algemene Gedeelte wordt onder meer bepaald dat reclame niet mag misleiden en niet in strijd met de waarheid mag zijn. Ook subjectieve normen zijn in dit gedeelte opgenomen. Zo mag reclame niet nodeloos kwetsen en niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.
Het Bijzondere Gedeelte bevat bijzondere reclamecodes met de bijbehorende bepalingen ten aanzien van specifieke producten en diensten. Deze bepalingen gelden als aanvulling op het Algemene Gedeelte van de Nederlandse Reclame Code.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jouw voorbeeld bevat feitelijk geen leugens.
"Het Beste Wasmiddel" / "De Lekkerste Chocolade".
Dat zijn subjectieve vaststellingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, niet zomaar.
Je zou een, gemotiveerde, klacht bij de reclame code commissie kunnen indienen.