wat is nou de goede spellings vorm van stofzuigen?

Elke keer ga ik de discussie met mijn vader weer aan. wat nou de goede spelling is van stofzuigen.
ik stofzuig, jij stofzuigt, wij hebben gestofzuigt, wij hebben stofgezogen?
weet iemand misschien hoe het wel moet?

Toegevoegd na 19 minuten:
dus wat ik wil weten eigenlijk, de hele rij van stofzuigen + uitleg

Weet jij het antwoord?

/2500

Ikzelf zeg altijd; ik heb gestofzuigt. Omdat het gewoon leuk klinkt ;D

Ik stofzuig, ik heb gestofzuigd.

Ik zeg altijd ik heb stof gezogen of ik ga stofzuigen.

Gestofzuigd. Toelichting Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd. In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden: (1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd) (1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd) (2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd). Gestofzuigd. Toelichting Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd. In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden: (1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd) (1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd) (2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).

Bronnen:
wikipedia

Stofzuigen: stofgezogen / gestofzuigd Vraag Wat is het voltooid deelwoord van stofzuigen: stofgezogen of gestofzuigd? Antwoord Gestofzuigd. Toelichting Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd. In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden: (1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd) (1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd) (2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/755/

Het is gestofzuigd.

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/755/

Voltooid deelwoord Wordt gebruikt om de voltooid tegenwoordige tijd, de voltooid toekomende tijd en de voltooid verleden tijd te vormen` gestofzuigd Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott) Deze tijd geeft een handeling weer die op het moment van spreken plaatsvindt. ik stofzuig jij stofzuigt hij stofzuigt wij stofzuigen jullie stofzuigen zij stofzuigen Voltooid tegenwoordige tijd (vtt) Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaatsvonden en afgerond zijn. ik heb gestofzuigd jij hebt gestofzuigd hij heeft gestofzuigd wij hebben gestofzuigd jullie hebben gestofzuigd zij hebben gestofzuigd Lees hieronder voor meer informatie:

Bronnen:
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/stofzuigen

Stofzuigen wordt hetzelfde vervoegd als: optuigen en getuigen

Ik heb stof gezogen.

De vervoeging van het werkwoord stofzuigen dus. OK, daar gaat ie. stofzuigen - stofzuigt - stofzuigde - gestofzuigd Morgen is het weer mijn beurt!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100