wat is nou de goede spellings vorm van stofzuigen?

Elke keer ga ik de discussie met mijn vader weer aan. wat nou de goede spelling is van stofzuigen.
ik stofzuig, jij stofzuigt, wij hebben gestofzuigt, wij hebben stofgezogen?
weet iemand misschien hoe het wel moet?

Toegevoegd na 19 minuten:
dus wat ik wil weten eigenlijk, de hele rij van stofzuigen + uitleg

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behoudens Stofzuigen, zijn koorddansen en buikspreken zijn ook moeilijk te vervoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/stofgezogen-gestofzogen-gestofzuigd-klopt.35251
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft een raadsel maar hoe zit het dan met het woord
zweefvliegen???????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in een zweefvliegtuig gevlogen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat klinkt beter dan Zweefgevlogen

Antwoorden (10)

Ikzelf zeg altijd; ik heb gestofzuigt. Omdat het gewoon leuk klinkt ;D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zégt het wel zo, maar je schrìjft het anders!
Ik stofzuig, ik heb gestofzuigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd ik heb stof gezogen of ik ga stofzuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gestofzuigd.

Toelichting
Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd.

In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden:

(1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd)

(1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd)

(2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).

Gestofzuigd.

Toelichting
Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd.

In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden:

(1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd)

(1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd)

(2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een stukje is dubbel maar een beetje irrelevant niet?
Wil je met die laatste reactie soms suggereren dat ik lieg?
Geef me dan ook aan wat ik er mee op schiet misschien lieg ik de volgende keer dan wel omdat ik dan een reden heb.
Dan moet je het maar in Google intypen en kijken naar de uitkomst (heb ik ook gedaan en met knippen plakker opgestuurt) waarom zou ik liegen?
Denk na voor je wat roept dan kan ik je de volgende keer serieus nemen.
Dit antwoord is niet mijn en dat noopt me de bron te vermelden, niet meer en niet minder.
Stofzuigen: stofgezogen / gestofzuigd
Vraag
Wat is het voltooid deelwoord van stofzuigen: stofgezogen of gestofzuigd?

Antwoord
Gestofzuigd.

Toelichting
Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd.

In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden:

(1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd)

(1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd)

(2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voltooid deelwoord
Wordt gebruikt om de voltooid tegenwoordige tijd, de voltooid toekomende tijd en de voltooid verleden tijd te vormen`
gestofzuigd

Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott)
Deze tijd geeft een handeling weer die op het moment van spreken plaatsvindt.
ik stofzuig
jij stofzuigt
hij stofzuigt
wij stofzuigen
jullie stofzuigen
zij stofzuigen

Voltooid tegenwoordige tijd (vtt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaatsvonden en afgerond zijn.
ik heb gestofzuigd
jij hebt gestofzuigd
hij heeft gestofzuigd
wij hebben gestofzuigd
jullie hebben gestofzuigd
zij hebben gestofzuigd

Lees hieronder voor meer informatie:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stofzuigen wordt hetzelfde vervoegd als:
optuigen en getuigen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb stof gezogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vervoeging van het werkwoord stofzuigen dus. OK, daar gaat ie.
stofzuigen - stofzuigt - stofzuigde - gestofzuigd

Morgen is het weer mijn beurt!