Gebeuren er statistisch gezien meer ongelukken op vrijdag de 13e?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Het beste antwoord

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het aantal ongevallen op vrijdag de dertiende, maar helaas spreken de resultaten van die onderzoeken elkaar tegen.

In 1993 werd er in het Verenigd Koninkrijk een onderzoek gepubliceerd, waarvan de uitkomst was: "The risk of hospital admission as a result of a transport accident may be increased by as much as 52%. Staying at home is recommended."

Iets recenter daarentegen, in 2008, is er in Nederland onderzoek gedaan door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). De uitkomst was dat er minder ongelukken gebeuren op vrijdag de 13e, met als verklaring dat mensen dan juist wat voorzichtiger zijn dan normaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De oorsprong voor de vrijdag de 13e-vrees in de moderne Westerse wereld is niet helemaal duidelijk. Eén van de verklaringen hangt samen met de dood van Jezus. Die zat tijdens zijn laatste avondmaal aan tafel met twaalf apostelen (samen dertien) en stierf op een vrijdag. Een ongelukkige combinatie was geboren. Opvallend hierbij is echter dat in landen als Griekenland, Spanje en landen in Zuid-Amerika dinsdag de 13e een ongeluksdag is en in Italië vrijdag de 17e juist als ongeluksdag geldt.

Ook de ondergang van de Tempeliers wordt gezien als een mogelijke aanleiding. De Franse Koning Philips de Schone gaf vrijdag 13 oktober 1307 het beval alle leden van deze rooms-katholieke monnikenorde te arresteren, wat het einde van de orde bleek, en het begin van een wereldwijde vrijdag de 13e-afkeer. Maar zoals eerder al gezegd: het is maar een aanname. De angst voor vrijdag de 13e heeft waarschijnlijk meerdere oorzaken die elkaar in de loop der jaren hebben versterkt.

Het vaakst
Aan één ding kan het in ieder geval niet liggen: de zeldzaamheid. Van alle dagen in de week dat het de 13e is vallen de meesten op vrijdag. Met andere woorden: we zijn er niet alleen bang voor, maar vrijdag de 13e komt ook nog eens het vaakst voor. Dus ben je bijgelovig en kom je zowel 13 februari als 13 maart ongeschonden door? Pas dan maar op, in november is er weer een.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het niet een 'self fulfilling prophecy' wanneer je extra voorzichtig gaat doen?
Vaak gaan dan dingen faliekant mis omdat je overgeconcentreerd bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een andere mogelijke verklaring is dat op vrijdag de dertiende oktober 1307 in Frankrijk alle Tempeliers op bevel van Philips de Schone werden gearresteerd, op grond van valse beschuldigingen. Dit was de opmaat voor de uiteindelijke vernietiging van de Orde van de Arme Ridders van Christus en de Tempel van Salomo, beter bekend als de Tempeliers. Sindsdien is men vrijdag de dertiende blijven zien als ongeluksdag.

Er wordt ook wel gesteld dat vrijdag de 13e is afgeleid van een Noorse sage over de kwaadaardige god Loki die als niet-uitgenodigde, dertiende gast, op het feest komt en de aarde in rouw dompelt.

Dit bijgeloof van miljoenen mensen heeft invloed op de economie: in de Verenigde Staten verzuimen opvallend veel mensen hun werk en worden zakelijke transacties uitgesteld. Verder hebben veel gebouwen geen 13e verdieping waardoor liften moeten worden aangepast. Ook is er in bijna geen enkel ziekenhuis een operatiekamer nummer 13 te vinden.

Het idee van vrijdag de 13e als ongeluksdag wordt gebruikt in de filmreeks Friday the 13th.