Wat bedoelen ze met: "even naar het vogeltje kijken" als ze een foto van je maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
10.1K

Het beste antwoord

Vroeger, toen ze nog van die grote camera's hadden waar de fotograaf onder zo'n doek achter stond (ik zal zo een plaatje zoeken), maakte ze de mensen (kinderen) wijs dat er dan zo een vogeltje onder die doek vandaan zou komen.
Als je dus op het vogeltje let, dan kijk je letterlijk naar de camera (om dus het vogeltje te zien), zodat je goed op de foto staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een leuk plaatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima!
Kijk ook hier: Jan Peter kijkt naar he vogeltje
http://mantelpower.web-log.nl/mijn_weblog/humor/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Disp: Ik moest even zoeken, maar inderdaad een leuke foto... Verder ook wel een leuke site, dus dat zoeken was ook niet zo'n ramp... ;-)

Andere antwoorden (4)

Ze houden je voor de gek. De fotograaf wil alleen dat jij in de lens kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je je even richt op een bepaald punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijken naar de fotograaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komt de uitdrukking "Kijk eens naar het vogeltje!" vandaan?

De uitdrukking "Kijk eens naar het vogeltje!" is letterlijk te nemen en komt uit de beginjaren van de fotografie.

De portretfotograaf van toen werkte in een daglichtstudio met een grote houten camera op een zwaar statief en gebruikte grote glasplaten (bvb 18x24) als opnamemedium. Het van gebruik van verlichting kwam pas later.

Doordat de emulsies nog niet erg lichtgevoelig waren moest er een lange belichtingstijd gebruikt worden en dienden de mensen die poseerden voor een bepaalde tijd, soms wel een minuut, stokstijf stil te zitten. Er werden zelfs klemmen gebruikt die het hoofd en de armen, aan de achterzijde buiten beeld ondersteunden om zeker geen bewogen beelden te hebben. Met kinderen, die moeilijk kunnen blijven stilzitten, was dit een groot probleem en deze moesten zeker afgeleid worden zodat zij ook mooi stil bleven zitten. Daarom had de fotograaf dikwijls een opgemaakt vogeltje op zijn hand of op de lens van het toestel zitten en moesten de kinderen "naar het vogeltje kijken en mooi stil zitten als zou het kunnen wegvliegen".

Op sommige oude foto's en prenten van dergelijke daglicht-fotostudio's zien we de fotograaf aan het werk met deze attributen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super!