Kan een deurwaarder zomaar €62,- extra op een rekening van €55,95 vragen? Is daar wettelijk iets voor geregeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas weet ik dat niet maar € 62,- is nog meer dan het bedrag waar je over moet betalen.Vreemd

Het beste antwoord

Bron: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/incassobureau-en-deurwaarder.html

Extra kosten

Een incassobureau rekent incassokosten. Dat kan een vast bedrag zijn of een percentage van de schuld. Deze kosten zijn voor rekening van de schuldenaar. De hoogte van de incassokosten liggen niet wettelijk vast. Er zijn wel richtlijnen opgesteld. Als richtlijn geldt een bedrag van 15% van de hoofdsom.

Buitengerechtelijke kosten zijn de kosten die de schuldeiser heeft als hij een incassobureau inschakelt. Hij mag deze aan de schuldenaar doorberekenen als dat in de overeenkomst staat of als het in zijn algemene voorwaarden staat beschreven. Op het moment dat de vordering naar het incassobureau wordt doorgespeeld, kunnen deze kosten bij het bedrag worden opgeteld.

Daarnaast geldt dat het incassobureau niét apart nog administratie- of bureaukosten in rekening mag brengen. Deze kosten zitten al bij de buitengerechtelijke kosten. Verder mag het incassobureau geen vóór-incassokosten berekenen. Dit zijn de kosten die de schuldeiser heeft gemaakt voordat deze het incassobureau inschakelde.

Vindt u de kosten onredelijk hoog? Stuur dan een brief naar het incassobureau waarin u bezwaar maakt tegen de incassokosten.

Voor de deurwaarder liggen de ambtelijke kosten vast, zoals de kosten voor het uitbrengen van dagvaardingen, het beslag leggen, e.d. Voor de niet-ambtelijke werkzaamheden, zoals het innen van schulden, stelt de deurwaarder zelf tarieven vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De tarieven van de deurwaarder zijn wettelijk vastgelegd in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders (artt 1 tot en met 11). Je kunt de tarieven controleren door het besluit op te zoeken in www.wetten.nl of te kijken op http://www.kbvg.nl/fileadmin/Vakinformatie/Dossiers/Btag/btag_tarieven_2010.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betreft ambtshandelingen en niet kosten voor incasso.
Ja dat kan/mag hij. De eerdere antwoorden laten al zien hoe dit wettelijk geregeld is.
Met andere woorden: Gewoon op tijd betalen en je hebt nergens last van. Geen geld? Moet je niks kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Italklaas. Op je waardeoordeel zit helemaal niemand te wachten. En ik al helemaal niet. Het gaat niet om geen geld dus niks kopen. Het betreft een rekening die er tussendoor geglipt is wegens ziekte. En voor de goede orde, je antwoord slaat helemaal nergens op want er is wettelijk helemaal niks geregeld over de kosten die een incassoburo mag doorberekenen. Er zijn slechts richtlijnen en die zijn veel acceptabeler dan dit buro, Intrum Justitia, hanteert. Het zijn gewoon ordinaire zakkenvullers daar bij intrum Justitia. En jij, Italklaas, bent een aardappel zonder inhoud met slechts een oordeel zonder kennis van de feiten.