Paperclips zijn gemaakt van plastic gecoat staal.

Veel industrieel materiaal wordt gevormd door middel van een mal. Van plaatmateriaal worden autoportieren
gevormd, draad wordt gebogen tot een nieuwe vorm. Doordat je het materiaal buigt, wordt het
sterker. Bij een paperclip gebeurt dit door het draad te buigen (de krachten worden afgeleid). (Let op: het
materiaal zelf wordt niet sterker. Als je gaat ‘spelen’ met een paperclip, weet je waar hij gaat breken: op de
gebogen stukken.) In een fabriek gaat het buigen razendsnel, veel sneller dan dat de leerlingen nu doen met
de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds de jaren jaren van de vorige eeuw worden ze eigenlijk al op dezelfde manier gemaakt, met een machine. Die machine maakt van gegalvaniseerd staaldraad op grote spoelen kleine stukjes die in drie ombuigingen gevormd worden. Voor de eerste bocht draait een wieltje het staaldraad 180 graden, voor de tweede en de derde bocht ook weer 180 graden. Dat gaat heel snel, met honderden clips per minuut.
Amadea
13 jaar geleden
In een fabriek.!