Wie heeft er ooit babyduiven gezien?

Iemand vroeg me laatst of ik wel eens babyduiven gezien had en toen ik erover na ging denken besefte ik dat ik nog nooit een klein duifje heb geizen. Eieren? Ja. Volwassen duif? Ja. Maar wat ertussenin zit? Geen idee! Wat doen duiven tussen geboorte en volwassenheid en waar zijn ze?!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
6.5K

Het beste antwoord

Duiven leggen eieren en blijven op de eieren zitten, dan kruipen de kleintjes eruit en blijven op het nest. De ouders voeden de jongen tot ze kunnen vliegen en dan zijn ze al net zo groot als de ouders... Dus kleine duiven zie je niet... En jonge duiven die net kunnen vliegen zijn al zo groot als de ouders...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

in een ondergrondse ruimte onder de dam met hun moeders erboven ;P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker.

Jaaaaren geleden stond er in de tuin van mijn ouders een conifeer. Die werd zo groot dat hij licht wegnam uit de woonkamer. Dus zaagden we eerst alle takken af. Toen stond er een kale stam met alleen bovenaan (hoger dan zeven meter) nog een stuk van drie meter of zo waar nog takken aan zaten.

Mijn vader stond op de ladder en zaagde dat bovenste stuk af. Ik stond in de tuin om middels een sleepkabel dat stuk de goede kant op te trekken.

Toen de top loskwam, zagen we twee pluizenballen naar beneden dwarrelen.

Wat bleek: dat waren twee jonge duiven. In het bovenste stuk boom bleek een nest te zitten.

De duifjes kropen weg in een hoekje. Ze waren duidelijk heel bang.

We haalden het nest uit de omgezaagde boomtop. In een oude houten kist deden we de takken van de conifeer. Daarbovenop zetten we het nest, en daar zetten we de duiven in. Het geheel zetten we op het garagedak van onze achterburen. Zo zouden de ouders hun jongen goed kunnen vinden, dachten we.

Maar dat werkte niet.

Uren later was er nog niets gebeurd. Toen hebben we een wasrekje aan het balkon vastgemaakt, vlak bij de plek waar de conifeer had gestaan. We hebben de houten kist met de duifjes op het rekje gezet.

Nu konden de ouders hun jonkies wel vinden. Vanuit de slaapkamer konden we zien hoe de duifjes werden gevoerd door hun ouders.

Als de zon erop scheen ('s ochtends tot een uur of elf) hadden de duifjes het erg heet. We hebben een schaaltje water naast ze gezet, maar ze snapten niet wat daar de bedoeling van was.

Na een tijdje zijn beide duifjes uitgevlogen. Het volgende jaar kwam één bepaalde, nog jonge, duif steeds terug. Volgens ons was dat één van onze pleegduiven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ook:
toen ik stage liep bij een vogelhospitaal,
en ze zijn heel erg schattig! :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Rosie;

Jaren geleden had ik een buurman die wedstrijdduiven hield en die heeft me wel eens een nestje van een paar uur oud laten zien. Piepklein, grijs/witachtig van kleur met van die natte piekerige pluisvachtjes. Niet mooi, wel aandoenlijk om te zien.