Dat betekent MegaHertz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 'iets' een één miljoen keer per seconde trilt, dan zeggen we dat dat iets dat doet met een frequentie van 1 MHz.
Dat is het trillingsgetal.
14 jaar geleden
De megahertz is een tot het SI behorende afgeleide eenheid. De eenheid heeft het symbool MHz. Een megahertz is gelijk aan 106 Hz, ofwel 1 000 000 hertz.

De frequentie van radiozenders op de korte golf en FM en van televisiezenders wordt meestal in megahertz opgegeven.

De korte golf loopt tot maximaal 20 MHz. FM-zenders hebben een frequentie rond 100 MHz. De frequentie van televisiezenders loopt tot ca 600 MHz. Mobiele telefoons werken met frequenties rond 900, 1800 of 1900 MHz.

De oudste huiscomputers hebben een klokfrequentie van ongeveer 1 MHz. De oudste IBM-pc werkt met 4,77 MHz. Deze frequentie werd in de loop der tijd steeds hoger, en thans is een klokfrequentie van 2 GHz geen uitzondering meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gebruiken de term 'Megahertz' om aan te geven hoe snel een processor is. Het aantal megahertzen bepaalt als het ware de verwerkingssnelheid van de computer. In principe is een Pentium 200 dan ook 200 keer zo snel als - de niet bestaande - Pentium 1 die op 1 MHz draait.