Kun je snel perm invalide worden als je een 50.cal caliber recht op je knie afkomt?

Nou mijn vraag is of je perm invalide kunt worden als een 50.cal caliber ( kogel ) op je afkomt.En is die been dan zwaar beschadigd? ( eraf hakken?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vreemde vraag...

Antwoorden (5)

Zolang ie op je afkomt hoef je hem er nog niet af te hakken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als de helft van de been geen bloed meer door loopt dan zou die wel er af worden gehakt ( kunstbeen ) waarschijnlijk
AWM
14 jaar geleden
Je vraag gaat over als 'ie op je afkomt'. Zolang ie op je afkomt heeft ie je nog niet geraakt. Snappie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lees de titel nog eens '' Kun je snel perm invalide worden (als je een 50.cal caliber recht op je knie afkomt)? ''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees hem zélf nog eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, lees hem zelf nog eens. Perm is geen gangbare afkorting voor permanent. Het is "kaliber .50" en als zo een monster op je knie afkomt is er inderdaad nog niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 overigens AWM.
ik denk dat je gewoon een been gaat missen dan. Dus invalide? ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is de wreedste vorm van verminking... DE IRA deed dat vooral als vergelding...

Dan ben je meteen invalide... Been is er niet af, maar lopen is verleden tijd... Dus perm. invalide dus...

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar die kogel moet wel afgeschoten zijn, dat dan weer wel, want als je die alleen maar gooit, dan kan het niet zo veel kwaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je stoere Matrix moves kan doen en zo de kogel kan ontwijken kan je je been wel redden.
En misschien ook als je toevallig kogelvrije kniebeschermers draagt!

Maar anders kan je die knie wel vergeten, als die er dan uberhaupt nog zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kogel van het kaliber .50 BMG (Browning Machine Gun) of een van de vele varianten daarop is naar alle waarschijnlijkheid wat je bedoelt, dit is namelijk naast de .50 AE (die onder meer in de Desert Eagle kan worden gebruikt) de meest gebruikelijke .50 geweerpatroon (machinegeweren, sniper rifles etc.).

Een .50 BMG heeft een gewicht variërend van 41,9 gram tot 52 gram, afhankelijk van het (sub)type, we laten gemakshalve de 'explosieve' variant maar even buiten beschouwing. De mondingssnelheid (dus de snelheid van het projectiel bij de monding van de loop) varieert 798 tot en met 928 meter per seconde.

Als je op pak hem beet 500 meter afstand geraakt wordt in je knie, want dat is denk ik waar je heen wilt met de vraag is de genoemde snelheid niet erg drastisch verminderd, laten we zeggen grofweg dat de kogel zich nog wel met 600 tot 700 meter per seconde voortbeweegt.

600 meter per seconde is 2160 kilometer per uur.

Het ligt dan ook voor de hand dat als je een aerodynamisch voorgevormd object van rond de 40 gram met meer dan tweeduizend kilometer per uur tegen je knieschijf aankrijgt er denk ik geen noodzaak is tot ziekenhuisbezoek, althans niet voor amputatie waar je het over hebt, misschien eerder om het bloeden te stelpen, want je onderbeen ligt er m.i. gegarandeerd af.

Toegevoegd na 7 minuten:
P.S. Mocht je het toch over een .50 AE (Action Express) hebben, het patroon dat onder meer in de Desert Eagle pistolen wordt gebruikt dan nog even het volgende.

Gewicht van de kogel varieert van ongeveer 19 tot 21 gram, mondiingssnelheid bij een loop van 6 inch (15,24 centimeter) is globaal ongeveer 400 tot 450 meter per seconde

Het is dan ook wel aan te nemen dat als je vol in de knie geraakt wordt door een .50 AE op laten we zeggen 100 meter (veel verder zul je echt niet accuraat schieten met een handvuurwapen en zelfs dat is onder ideale omstandigheden) de kogel nog steeds sneller dan 1000 kilometer per uur (277 meter per seconde) gaat. Met name de hollow point munitie die expandeert zodra iets geraakt wordt kan dan enorme gevolgen hebben.

Ook in dit geval denk ik niet dat er nog een chirurg aan te pas hoeft te komen om te amputeren.