Wie is de uitvinder van de Paltrokmolen(de houtzaag molen)?

ik moet een spreekbeurt houden en dat hou ik over de VOC, hun konden snel schepen bouwen door de houtzaagmolen

Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb gehoord dat eene Uitgeester Cornelis Corneliszoon de uitvinder was

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Politie wordt verondersteld enige speurzin te hebben! Als je nu eerst eens op google kijkt,onder paltrokmolen,dan is het compleet overbodig hier deze vraag te stellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja google was bij mij raar aan het doen. Als ik ergens op klikte gebeurde er niks het werd alleen paars

Het beste antwoord

De vraag zou eigenlijk moeten zijn wie is de uitvinder van de Krukas aangezien deze de technologische aanpassingen mogelijk maakte aan de molen.

Het antwoord:

De krukas is uitgevonden door Al-Jazari, een Arabische uitvinder in 13de eeuws Irak (Mesopotamia).[1]

In Nederland is de krukas omstreeks 1592 door Cornelis Corneliszoon van Uitgeest voor het eerst toegepast in een houtzaagmolen, waarvan de tekeningen bewaard zijn gebleven. Op 15 december 1593 is er octrooi voor verleend en op 6 december 1597 is octrooi verleend voor een verbeterde versie. Door de krukas toe te passen in een windmolen verliep het zagen 30 keer sneller dan het handzagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omstreeks 1595 werd aan Franck Jansz octrooi verleend voor een houtzagende standerdmolen met uitbouw van het molenhuis op wielen die met het kruien van de molen meedraait.

Toegevoegd na 1 minuut:
"De Nederlandse paltrokmolen is altijd een zaagmolen, dit in tegenstelling tot de Duitse."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiki zegt:

"Omstreeks 1595 werd aan Franck Jansz octrooi verleend voor een houtzagende standerdmolen met uitbouw van het molenhuis op wielen die met het kruien van de molen meedraait. Dit was mogelijk de voorloper van de houtzagende paltrokmolen zoals wij die nu nog in Nederland kennen."

Wie de molen heeft uitgevonden is onbekend, maar de mogelijke voorloper is in ieder geval van Franck Jansz.