Er is een fatwa tegen terrorisme uitgevaardigd. Goed nieuws, maar wat is een fatwa? Kan een moslim me antwoorden? #durftevragen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Een fatwa (Arabisch: فتوى, meervoud fatwa's), is een juridisch advies in de islam, dat door een godsdienstige wetspecialist wordt uitgevaardigd met betrekking tot een specifieke kwestie. Een fatwa hoeft echter niet per
definitie als een vonnis opgevat te worden en is dan ook niet bindend. Gewoonlijk wordt een fatwa uitgegeven op verzoek van een individu of een rechter om uitkomst te bieden in gevallen waarbij de fiqh, de islamitische jurisprudentie, geen uitkomst biedt. Een geleerde geschikt om fatwa's uit te geven noemt men een moefti.

Ik ben zelf geen moslim, maar deze achtergrondinfo is toch wel handig.
Bronnen:
14 jaar geleden
In de Soennitische Islam is een fatwa een juridische uitspraak van een daartoe bevoegd persoon (doorgaans een moefti). Het heeft absoluut niet de status van een gerechtelijk vonnis, want als je het er niet mee eens bent, ga je bij een andere moefti een andere uitspraak halen.

In de Shiitische Islam (Iran) ligt dat iets anders. Daar is sprake van een meer centraal "kerkelijk" gezag en legt de uitspraak van een hoge ayatollah veel gewicht in de schaal en heeft meer het karakter van een vonnis.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dat was de 1e vraag.

Wat betreft de 2e vraag.
Uiteraard zijn er Moslims die deze vraag kunnen beantwoorden, maar voor hollandse Moslims is dit ook geen dagelijkse kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en een fitna is een nederlandse fatwa ...toch ?