Hoe komt men aan de naam spijkerbroek?

De combinatie van spijker en broek is niet heel logisch.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Het beste antwoord

Wikipedia:
"In 1847 emigreerde Levi Strauss naar de Verenigde Staten. Daar maakte hij stevige broeken voor de goudzoekers in Californië, van zeildoek. Deze broeken vielen erg in de smaak bij de goudzoekers, omdat deze steviger waren dan de gebruikelijke broeken.

Toen Strauss door zijn voorraad zeildoek heen was, stapte hij over op een sterke katoensoort, genaamd 'Serge de Nîmes' (keper uit Nîmes). Deze naam verbasterde al snel tot denim. De broeken hadden echter een probleem met de plekken waar veel spanning op staat; met name de broekzakken scheurden nog wel eens uit. In 1872 kwam de kleermaker Jacob Davis met een oplossing hiervoor: klinknagels. Strauss liet zich overhalen, en gebruikte de klinknagels om de hoeken van de broekzakken te verstevigen. In 1873 vroegen Strauss en Davis gezamenlijk patent aan op deze werkwijze."

Er werden dus een soort spijkers (klinknagels) gebruikt, vandaar de naam spijkerbroek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroeger zaten daar inderdaad een soort spijkers in tenminste daar leek het op vandaar de naam
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de spijkerbroek is ontworpen (weet niet wanneer) toen veel mensen in mijnen werkten. omdat ze stenen in hun zakken meedroegen, schuurden deze vaak uit. daarom werden de zakken vastgezet met een spijker wat het geheel veel steviger maakte. (volgens mij is Levi's hier mee begonnen) kijk maar eens bij je eigen spijkerbroek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe komt de spijkerbroek aan z’n naam?
Voor de eerste spijkerbroeken gaan we terug naar het jaar 1873. Het waren Jacobs W. Davis en Levi Strauss die in 1873 octrooi aanvroegen op hun spijkerbroek. Deze broek heeft altijd de oervorm behouden; een model pantalon die - volgens de overlevering - ooit in en rond Genua populair was. Vandaar de naam spijkerbroek. Vandaar de naam jeans (spijkerbroek) .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen Strauss door zijn voorraad zeildoek heen was, stapte hij over op een sterke katoensoort, genaamd 'Serge de Nîmes' (keper uit Nîmes). Deze naam verbasterde al snel tot denim. De broeken hadden echter een probleem met de plekken waar veel spanning op staat; met name de broekzakken scheurden nog wel eens uit. In 1872 kwam de kleermaker Jacob Davis met een oplossing hiervoor: klinknagels. Strauss liet zich overhalen, en gebruikte de klinknagels om de hoeken van de broekzakken te verstevigen. In 1873 vroegen Strauss en Davis gezamenlijk patent aan op deze werkwijze. De broeken die op deze manier gemaakt werden, de taille overalls, hadden een achterzak met het Arcuate Stitching Design, bretels, en een horlogezakje.