kan een reiger zwemmen?

Je ziet reigers vaak bij of in het water, maar kunnen ze eigenlijk wel zwemmen? :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.8K

Het beste antwoord

reigers zijn geen beste zwemmers, zacht gezegd.
bij rustig aflopend water redden ze zich wel als ze per ongeluk in een dieper gedeelte stappen.
maar als ze in een gracht verzeilen moet je snel zijn om ze nog te redden.
met de ambu heb ik het meermaals meegemaakt dat we net op tijd waren om een uitgeputte reiger uit het water te halen.
blijkbaar lukt het ze niet om op te stijgen vanaf het water.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb ook nooit zien zwemmen.!

interresante link!

http://gallery.zoom.nl/foto/647115/zwemmende-reiger-.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een reiger kan niet zwemmen...hij staat met zijn poten in het water om kikkers en visjes te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie hem niet zwemmen,er zijn geen kringeltjes achter zijn kont...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
muts heeft gelijk, hoor. dat beest heeft geen waterdicht verenpakket.. +
Alle reigers kúnnen inderdaad wel zwemmen. Er is trouwens een verklaring voor het feit dat je ze dat bijna nooit ziet doen. Die luidt als volgt:
Reigers jagen zoals je weet op vissen. Het zwemmen in water door een groot beest als een reiger, jaagt diens prooi in de omgeving weg. Alle reigers weten dat, ofwel omdat ze dat leren van hun ouders ofwel omdat ze dat ervaringsgewijs ontdekt hebben.

Om deze reden blijven reigers meestal uit het water, maar zijn ze toch bijna altijd vlakbij te vinden, om dan lekkere visjes uit het water te kunnen pikken.

In Nederland hebben reigers ook een voedseltekort. Het gevolg hiervan is dat de beesten altijd op zoek zijn naar eten. Daarvan is het gevolg weer dat ze bijna nooit het water ingaan, omdat ze dan een potentiëel maaltje weg kunnen jagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meer voorbeelden van, op onderstaande link vind je nog een zwemmende reiger. Zo te zien is het niet hun hobby!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, als het noodzaak is kunnen alle dieren zwemmen, ook de reiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle watervogels kunnen zwemmen, dus ook reigers.
Maar het is niet hun ding dat zwemmen, ze doen liever badderen.
Het water betekend voor hem voedsel en voedsel moet je niet opjagen door te gaan zwemmen.
Nee, je moet als reiger rustig langs de kant gaan staan, je hebt toch alle tijd van de wereld, dus je kan wachten totdat je een ons weegt, nou zo lang wachten ze niet, wel zijn ze door de lange koude winter flink afgevallen.
Als aan de kant staan wachten geen voedsel oplevert, gaat de reiger heel behoedzaam door het ondiepe water lopen, want juist daar zoeken veel vissen hun voedsel en het echte grote feest gaat binnenkort voor de reiger beginnen.
Volgende week als de themperatuur boven de 10 graden uit komt, worden de bruine kikkers wakker en al die mannetjeskikkers denken maar aan een ding, waar zitten de vrouwen en zien de hele reiger over het hoofd.
Die hoeft er nu alleen maar te staan, weer in het ondiepe water en slikt de ene na de andere bruine kikker naar binnen, maar er zijn toch mannen genoeg!
Opnieuw hoeft de reiger niet te zwemmen, dus waarom zal je?
Ander voedsel voor de reiger zijn de muizen, ook deze zitten vaak in de oevers langs de sloot, dus opnieuw hoeft de reiger niet te zwemmen.
Dus waarom zouden ze ook, maar ze kunnen het wel.