het is een verbastering van huppekee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar waar komt het vandaan maw hoe is het ontstaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschient uit de kinder serie oebele
AWM
14 jaar geleden
En waar komt huppekee vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oebele is hupsakee :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van het woord huppen

Andere antwoorden (1)

Het is dacht ik een samentrekking/verbastering van 'hupsa Keetje' waarbij Keetje een meisjenaam is. De herkomst van de term hupsa is mij dan weer onbekend.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel eens een kind opgetild dat eigenlijk een beetje zwaar wordt om op te tillen? Je spant onder andere je buikspieren aan (en maakt vanzelf een hhhhp-geluid) om ze weer te ontspannen als je overeind bent (en verder uit te ademen met een ssssa-geluid). Het zou me niets verbazen als dat hupsa gewoon daarvandaan komt.