Kippenpoep goed voor de tuin?

Goedemorgen,
Mijn twee Cochin krielen lopen de hele dag los in de tuin en op de veranda. De poep op de veranda veeg ik dagelijks op en gooi dit in de tuin. Nu heb ik ergens gelezen dat kippenpoep te 'agressief' is voor planten, de planten zouden erdoor 'verbranden'.
Klopt dit?
Vriendelijke groeten,
Marthy

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
20.7K

Antwoorden (4)

Het klop met kippenpoep kun je geen planten bemesten omdat kippenpoep heel scherp daardoor verbranden planten
kippenpoep is zo scherp en bijt alles uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogelpoep is heel erg zuur. Het kan zelfs de lak van je auto wegbijten. Lijkt me geen goed plan dus, om je tuin daarmee te gaan bemesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de kippenmest wilt gebruiken,moet je ze eerst een tijdje laten"besterven",want verse kippenmest is idd erg agressief,dan nog zou ik ze verdunnen,mer b.v. zand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippenmest is een van de beste organische meststoffen die er zijn, vooral de stikstof is sterk aanwezig, echter is de concentratie zo groot, dat het verbranding kan geven als het puur en direct op de planten terecht komt.
De opgeveegde kippenpoep kan je verzamelen in een hoekje van de tuin, om het dan na enkele maanden bij je planten te gooien.
Maar je kan deze mest ook gewoon onder struiken gooien, die verbranden er niet van, vooral rozen hebben graag regelmatig mest en van die twee kipjes zullen dat geen emmers vol zijn.
Mest even door de grond heen werken, geeft sneller resultaat.
Mocht je in je tuin een composthoop hebben, dan kan de kippenmest er zo op, het versnelt het verteringsproces en je krijgt uitstekende hoogwaardige compost!
Kippenmest is ook zeer goed te gebruiken in een groenten tuin en stinkt vrijwel niet.
In bijna alle organische meststoffen die je kan kopen zit kippenmest.