Zijn de FBI en de CIA te vergelijken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (3)

CIA richt zich op het buitenland en is geen politieorganisatie maar een inlichtingenorganisatie, de FBI is wel een opsporingsinstantie en richt zich op het Amerikaanse binnenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg je een plusje van me, je had ongeveer dezelfde gedachte als ik.
Nee, de FBI is in de Nederlandse situatie nog het best te vergelijken met bijvoorbeeld het KLPD, terwijl de CIA meer te vergelijken is met de AIVD.

De FBI heeft (officieel tenminste) politietaken en wat daaraan verwant is, terwijl de CIA zich daadwerkelijk met spionageactiviteiten bezighoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de CIA richt zich op het buitenland (zou dat althans moeten doen), de FBI op het binnenland.
Er zijn soms wel raakvlakken, bv in het geval van internationale terroristen die in de VS actief zijn, drugssmokkel en andere vormen van georganiseerde misdaad.