Waarom staat er altijd een 0 voor een telefoonnummer?

14 jaar geleden
in: Overig
6.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet ieder telefoonnummer begint met een 0.. De grote steden hebben vaak telefoonnummers als 14010, 14020 etc voor burgerzaken. 112 begint ook niet met een 0. Als ik er langer over na zou denken zou ik er vast nog wel een aantal kunnen verzinnen..

Het beste antwoord

Dit had te maken met de ligging van de centrales, het eerste nummer was de toegang tot de hoofdcentrale (o) het tweede getal tot de regiocentrale (bijvoorbeeld 40voor Eindhoven of 0 voor het buitenland hier ging het dan weer verder met landnummer (49 voor Duitsland)waarna je weer begon met het tweede getal (regio oftewel net ) het derde getal voor de deelcentrale (920 voor Helmond)en dan kwam het abboneenummer in het begin 1 later werd dit uitgebreid naar eerst 3 en weer later naar 6 getallen zodat iedereen nu 10 nummers heeft in zijn telefoonnummer.
Het systeem werkt in principe nog steeds zo alleen is het niet meer zo dat een bepaald telefoonnummer(deze waren toen vast toegewezen aan een centrale waardoor je als je van de ene wijk naar de andere verhuisde ook een ander telefoonnummer kreeg) alleen gebruikt kan worden in een bepaalde centrale,met de huidige stand van de techniek is het mogelijk dat een telefoonnummer met een netnummer van Eindhoven geschakeld word in een centrale in Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Even corrigeren. Er staat alleen een 0 voor een kengetal.
De nul dient ervoor dat er op de telefooncentrale kenbaar gemaakt wordt dat er een telefoongesprek gestart wordt wat buiten de eigen regio ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat geen 0 voor een telefoonnummer, die 0 hoort bij het telefoonnummer. Er moest ooit ergens mee begonnen worden, en nul is toevallig het eerste cijfer in de cijferreeks, vandaar die keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het cijfer nul geen waarde heeft klopt, maar het is wel een symbool.

Sinds enkele decennia horen in België het zone- en het abonneenummer bij elkaar. Voor die tijd moest je voor een gesprek binnen je eigen zone het kengetal van die zone niet vormen. Als dus een nummer met een '0' begon, wist de plaatselijke centrale al helemaal zeker dat het niet ging om een lokaal gesprek. Het was minstens een gesprek naar een andere zone, mogelijk zelfs naar een ander land. Men gebruikte daar de '0' voor, hoewel een ander cijfer net zo goed had gekund. Er zijn bijvoorbeeld geen (gewone) telefoonnummers die beginnen met een '1' of een '9', je had net zo goed die cijfers kunnen gebruiken in plaats van de '0'. Een klein argument tegen de '1' is het volgende: in die tijd had je geen druktoetstelefoons, maar kiesschijven. Bij een kiesschijf ga je korte stroomonderbrekingen over de telefoonlijn verzenden. Het aantal van die onderbrekingen is gelijk aan het gevormde cijfer. Een '0' staat voor 10 onderbrekingen, wat een heel duidelijk signaal is, ook voor de toenmalige elektromechanische centrales (dat waren centrales, volledig opgebouwd met relais). Een '1' bijvoorbeeld is heel wat ongelukkiger als keuze: dat cijfer staat voor één korte onderbreking. En die kan ook wel eens door een storing of een slecht contact voorkomen...

Overigens: even voor de gsm's werden ingevoerd dreigde er in België een tekort aan telefoonnummers. Men heeft toen met de idee gespeeld geleidelijk aan de '0' als eerste cijfer te vervangen door bijv. een '2'. Zo ver is het nooit gekomen: voor gsm's koos men voor nummers met in het totaal 10 cijfers, en enkele jaren nadien begon het aantal vaste telefoons te dalen. Het probleem heeft, zoals wel vaker gebeurt, zichzelf opgelost !