Hangen er kruisbeelden met christusfiguren in protestantse/lutherse kerkern?

Ik lees in een boek dat een DOMINEE bid in zij kerk en zijn blik laat rusten op een christusfiguur. Volgens mij zijn die er nooit is protestantse kerken. Wie weet beter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.5K

Het beste antwoord

Het kruis of kruisbeeld wordt binnen de christelijke wereld op verschillende wijzen afgebeeld, respectievelijk gebruikt:
In de meeste protestantse kerken gebruikt men uitsluitend het 'kale' kruis als symbool voor de opstanding.
In de katholieke Kerk, Oosters-orthodoxe Kerk, Anglicaanse Kerk en Lutherse Kerk wordt het kruis afgebeeld met de lijdende, gekruisigde Christus (crucifix), met dien verstande dat uitsluitend in de Oosters-orthodoxe Kerk Christus soms niet als lijdende mens, maar als een zegevierende Koning staande op het kruis wordt afgebeeld.

Toegevoegd na 20 minuten:
Overigens...die christusfiguur in dat boek, hoeft geen kruisbeeld te zijn. Het kan bv ook een beeld zijn dat Jezus afbeeldt als "de goede herder". Die staan wel in sommige protestantse kerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Je bent de enige die de Lutherse Kerk hebt genoemd in je antwoord, vandaar beste antwoord. Gr. Gert-Jan Troost

Andere antwoorden (3)

In protestantse kerken zijn geen afbeeldingen. Maar soms wel, in Duitse kerken heb ik ze wel gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij onze kerk (NL Hervormd) zul je geen beelden of iets in die geest aantreffen.
Maar wat sommige kerken wel hebben (wat ik niet snap) zijn de ramen soms wel beschilderd met Bijbelse figuren.

Bij de rooms katholieke kerk staan ze meestal wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de protestante kerken tref je soms een kruis aan zonder corpus christi. Maar in een Lutherse kerk kan het wel een zelfde soort kruis zijn als in de RK kerken.

In de Anglicaanse kerk is de inrichting van de kerkgebouwen meestel hetzelfde als in de RK kerk. Het enige verschil is dat de Queen het hoofd van de kerk is. Dit komt omdat, ik meen Hendrik VIII het gezag van de Paus van Rome niet in zijn land duldde.
Een voorganger van de Anglicaanse Kerk wordt, zeker in vertalingen, vaak als dominee aangeduid (vicar). De vicar mag huwen en kan zowel een man als een vrouw zijn.