Waarom vinden turken varkensvlees onrein & rundvlees ofzo niet? :x

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.1K

Antwoorden (9)

de Islam zegt dat het onrein is, paar collega's die willen het wel eten, maar ze mogen het niet. de islam vind het naar alle waarschijnlijkheid onrein omdat het van een varken afkomt, wat meestal word geassocieerd met onreinheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok thanks :D
De koran (jaar 570) is grotendeels gebaseerd op de veel oudere bijbel. In de bijbel wordt het eten van onder meer dieren met gespleten hoeven als onrein aangemerkt (koosjer). Deze Joodse spijswetten zijn één op één in de koran overgenomen. Daar is er sprake van niet halal (niet koosjer). Een varken heeft gespleten hoeven (tenen) en is dus niet halal.
13 jaar geleden
Een reden die veel moslims zelf aanvoeren,is dat varkens alles eten,zelfs ontlasting en daardoor zou het vlees onrein zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moslims mogen alleen voedsel eten dat halal is. Soera De Koe 172-173 zegt hierover:

O gij die gelooft, eet van de goede dingen, waarmede Wij u hebben voorzien en dank God, indien gij Hem alleen aanbidt. Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van God is uitgeroepen, verboden. Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want God is Vergevensgezind, Genadevol.
Halalvlees dient uitgebloed vlees te zijn van een beperkt aantal toegestane dieren, die volgens de islamitische voorschriften en onverdoofd geslacht worden (dhabiha).En eveneens door de Imam gezegend te worden. Vlees van carnivoren en van dieren die spontaan gestorven zijn, evenals het expliciet in de Koran vermelde varkensvlees, zijn enkel toegestaan als er niets anders voorhanden is om in leven te blijven. Paardenvlees is niet verboden, maar het slachten van paarden is onder moslims niet gebruikelijk. Dieren die nog zogende jongen hebben evenals de zogende jongen zelf mogen niet geslacht worden. Het doden van een dier is enkel toegestaan voor consumptie of om het uit zijn lijden te verlossen indien het ziek of gewond is.

Alles wat uit de zee komt is volgens de meeste madhhabs zonder meer halal, het hoeft niet op een speciale wijze gedood te worden. De madhhabs kennen kleine verschillen, bijvoorbeeld over de vraag of garnalen en muildieren toegestaan zijn voor consumptie, met name de hanafitische madhhab kent beperkingen op wat uit de zee gegeten mag worden.

Alle andere soorten voedsel (groenten, vruchten en dranken, met uitzondering van alcoholische dranken en verdovende middelen) zijn zonder bijzondere bewerkingen toegestaan voor consumptie. Enkele groepen moslims interpreteren het koran verbod op het drinken van wijn (chamr) letterlijk en kennen dus geen verbod op het drinken van andere alcoholische dranken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Turken vinden varkensvlees niet onrein!
Moslims wel..
Er zijn veel moslims in Turkije ,maar je mag Turken niet gelijk stellen met Moslims.
Trouwens betere recepten met varkensvlees komen uit Turkije

Toegevoegd na 5 minuten:
Turkije heeft trouwens redelijke wijnen :en dat alcohol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook alcohol :dat is trouwens het bewijs dat de Turken niet tegen alcohol zijn ...misschien een aantal fundi's.
De Turkse everzwijnen zijn trouwens pure producten zonder hormonale behandeling. En er zijn enorm everzwijnen in Turkije .... die hoeven daar niks te vrezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn ook christelijke turken !! en ook christelijke arabieren , het is puur geloof en niet cultureel ... en ik heb moslim vrienden die ook wel eens smokkelen maar vertel het niet door , heb ik belooft ....
Onrein betekent niet vies, maar niet toegestaan. (volgens de wet).
Het woord onrein word vaak verkeerd begrepen/uitgelegd.
Zo ook de onreine vrouw (menstruatie of net bevallen) wil niet zeggen dat ze vies is maar het is niet toegestaan gemeenschap met haar te hebben op dat moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is het niet toegestaan omdát het als vies wordt gezien. 'Onrein' is niet een neutrale term voor 'verboden', maar een oordelende term voor 'smerig, dus verboden'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de zoogdieren die herkauwen en tweehoevig zijn rein. De dieren die niet aan deze twee voorwaarden voldoen, worden als onrein beschouwd en mogen niet gegeten worden. Paar voorbeelden:
Reine dieren: Rund, Schaap, Geit, Hert, Gazel, antiloop, Steenbok, das, Wilde Os en Wild Schaap.
Onreine dieren: Kameel, De Haas, klipdas, Zwijn(Varken).
Deze onreine dieren zijn niet smerig.... Vissen: Alles wat de combinatie van vinnen en schubben heeft mag gegeten worden. ( Is dus rein.)
Vissen met vinnen maar géén schubben hebben, zijn onrein.
En zo zijn er nog een legio op te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suzyQ noagrietje heeft gelijk. Het is niet vies maar niet toegestaan.
Het zijn wetten die een verbod leggen op mogelijk verleidelijk activiteiten/situaties/etenswaren/materialen omdat deze vertegenwoordigen spiritueel concepten die het ontwikkelen van de mens kunnen belemmeren. Het hoort bij de oorspronkelijk joodse spiritueel "geheime van de Torah" wat sinds het 13de eeuw kabbala wordt genoemd. Mohammed heeft deze wetten geleerd van de Joodse stammen in Arabië en later als een deel van de islamitische wet heeft geïmplementeerd.
Omdat de Koran het zegt. En die zegt het omdat die geschreven is toen er nog geen koelkasten en vriezers bestonden. Varkensvlees bederft nu eenmaal sneller dan rundvlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is eigenlijk al verschillende keren gesteld, ik weet niet of alle turken moslims zijn, de koran zegt net als de Bijbel dat het onrein vlees is!

Als je je het boekje van Jaap Huibers leest over voedsel dan kom je er achter, in varkenvlees zitten veel biogene aminen.

Histamine,
0.3-45

Tyramine,
13-19

cadaverine,
3-170

putrescine,
3-5,

fenylethylamine,

Tryptamine,
20-50

Spermine,

Spermidine,

Varkensvlees heeft in tegenstelling tot rundvlees een hoge percentage biogene aminen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het even simpel te maken. Varkens dragen ziektes bij zich waar ze zelf immuun voor zijn. De rest van de Bijbel citaten klopt inderdaad. Het zijn gewoon regels van overleven in de woestijn, maar net zoals met het christendom zijn veel van zulke gewoontes bewaard gebleven.

Rundvlees kan je, mee enige uitzondering, redelijk goed rauw eten.