Vinden dieren muziek ook mooi?

Ik heb wel eens het verhaal gehoord van koeien die rustig werden gehouden door muziek. Maar mijn hond loopt niet te dansen als ik muziek opzet. Daarom is mijn vraag: vinden dieren muziek ook mooi?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Van dieren is bekend dat ze op muziek reageren: zowel in positieve als negatieve zin. De gevoeligheid van het gehoor verschilt echter per diersoort. Zo zijn paarden gevoeliger voor lage bastonen, terwijl katten gevoeliger zijn voor hoge tonen.
Bernatzky deed onderzoek bij verschillende diersoorten en toonde onder andere aan dat dieren die in isolatie gehouden werden,
met muziek minder scheidingsangst vertoonden dan zonder muziek.
Dit effect bleek terug te voeren op de verhoogde afgifte van bepaalde neurotransmitters (signaalstoffen) in de hersenen.
Bij koeien blijkt de melkproductie omhoog te gaan bij het luisteren naar rustige muziek. Rustige muziek wordt dan gedefinieerd aan de hand van het aantal slagen per minuut, dat lager dan 100is.
Bij leghennen leidt rustige muziek eveneens tot een hogere productie.
Bij ratten en apen is aangetoond dat muziek de bloeddruk, de ademhaling en de spijsvertering beïnvloedt.
Ratten kunnen zich beter oriënteren na het luisteren naar rustige muziek. Bernatzky durft te stellen dat dieren intelligenter worden door het luisteren naar muziek. Dit zogenaamde 'Mozarteffect' zou ook
bij mensen het leervermogen beïnvloeden.
Te harde, onrustige muziek met meer dan 120 slagen per minuut kan de gezondheid juist nadelig beïnvloeden. Het maakt dieren onrustig, veroorzaakt gehoorbeschadiging, gewichtsverlies,bloeddrukverhoging en het maakt dieren agressiever.
Hoe harder de muziek en hoe langer het duurt, hoe schadelijker het effect. Met onharmonische muziek (of tonen, als je niet meer van muziek wilt spreken) kunnen ratten en muizen zelfs verjaagd worden.

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op de website van de Gorilla Foundation is veel informatie te vinden over een bijzondere, jarenlange studie. In het Koko Project van de Gorilla Foundation (Koko is een gorilla) leerden twee laagland gorilla's in gevangenschap menselijke gebarentaal. Koko en Michael (ook een gorilla) konden daardoor allebei heel goed laten weten wat ze dachten en voelden en wat ze wilden. Michael is helaas in april 2000 aan een hartstilstand overleden. Hij bleek dol te zijn op (klassieke) muziek.
Per e-mail vertelde één van de verzorgsters dat muziek een bijzonder effect had op de grote mannetjes-gorilla Michael. Ze schrijft: "Michael luisterde naar muziek op cassettes en op CD's. Hij mocht heel vaak zelf kiezen wat hij wilde horen en daaruit bleek dat hij vooral veel hield van opera-muziek gezongen door Pavarotti. Hij keek ook graag naar video's van Pavarotti. We weten dat Michael de muziek mooi vond. Hij werd helemaal ontspannen als we muziek voor hem draaiden. Hij begon als hij naar muziek luisterde ook vaak te spinnen. Het spinnen van een gorilla lijkt heel erg op zoals een leeuw spint. We weten ook dat Michael van muziek hield, doordat hij zelf rubberen tonnen, stangen en kettingen gebruikte om zijn eigen muziek te maken."

Dus ja, dieren kunnen van muziek houden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het probleem met dit antwoord licht hem in het woord mooi. Het is maar de vraag of dieren een mooi ervaring kunnen hebben. ik wil best van lala aan nemen dat dieren reageren op muziek en er misschien wel ontspannen van worden. Het gaat mij om de vraag of ze mooiheid kunnen ervaren. Aller eerst is het natuurlijk de vraag wat mooi is en waar het vandaan komt. Over het algemeen is er consensus dat er bij het hebben van een mooiheid ervaring een hogere vorm van bewustzijn voor nodig is. Vroeger beweerde men dat mensen de enige dieren zijn met bewustzijn nu durf ik dat in twijfel te trekken en durf best aan te nemen dat dieren ook bewustzijn kunnen hebben. In het bijzonder mensapen. Echter het is maar de vraag of ze voldoende bewustzijn hebben om de mooiheid ervaring te hebben. Om te kunnen weten of dieren mooiheid kunnen ervaren moeten we weten hoe het is om dat dier te zijn. Hier heeft de filosoof Nagel een mooie essay over geschreven genaamd: "what it is like to be a bat?" De conclusie hieruit is dat we het niet weten. Als dieren en mensen hebben we bepaalde kwalitatieve ervaringen (ofwel qualia) om dus te weten hoe het is om dat dier te zijn moet je weten hoe het is om die qualia te hebben. Echter qualia zijn hoog subjectief. Om een lang verhaal kort te houden. We kunnen niet weten of een dier iets mooi kan vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jammer is dat dieren niet kunnen praten, maar als je naar reacties van dieren kijkt, mag je er van uit gaan dat ze op muziek reageren: Honden die over de grond rollen of janken bij een bepaald soort muziek heeft iedereen vast wel eens in programma's als "America's Funniest Home Videos" gezien. Dit doen niet alle honden (Gelukkig!).
Ik werk met heel jonge kinderen die vrij primitief reageren. Het ene kind gaat dansen/bewegen als het muziek hoort. Het andere kind doet niets anders dan anders. Wel merk ik dat klassieke muziek de kinderen rustiger maakt dan bijv. de reguliere peuterliedjes of dansmuziek.
"Mooi" is een subjectief begrip en zal voor dieren net zo verschillend zijn als voor mensen. Maar dat dieren op muziek kunnen reageren, is voor mij net zo logisch als dat ze op geluid reageren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je bij mij thuis mondharmonica speelt, komt me kat mauwend eropaf, en meteen helemaal aanhankelijk en kopjes geven enzo.. Schijnbaar vind 'ie het leuk.. :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook ik heb een dergelijke ervaring. Ik had een poes die letterlijk in mijn klarinet klom als ik er op speelde. Ze reageerde niet op klarinetten die over de stereo klonken. Kennelijk was ze dol op het geluidsspectrum van een echte klarinet. Dit wil niet zeggen dat ze bepaalde muziek mooi vond. Ik denk dat zoiets ook moeilijk is aan te tonen, je kunt het nu eenmaal niet vragen. Maar volgens mij maakte het niet veel uit watvoor melodie ik speelde, zolang er maal bepaalde (lagere) tonen werden geproduceerd.
Ik sluit niet uit dat dieren muziek toch ook prettig vinden, maar misschien niet altijd hetzelfde als waar wij van houden.