Vinden dieren muziek ook mooi?

Ik heb wel eens het verhaal gehoord van koeien die rustig werden gehouden door muziek. Maar mijn hond loopt niet te dansen als ik muziek opzet. Daarom is mijn vraag: vinden dieren muziek ook mooi?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Van dieren is bekend dat ze op muziek reageren: zowel in positieve als negatieve zin. De gevoeligheid van het gehoor verschilt echter per diersoort. Zo zijn paarden gevoeliger voor lage bastonen, terwijl katten gevoeliger zijn voor hoge tonen. Bernatzky deed onderzoek bij verschillende diersoorten en toonde onder andere aan dat dieren die in isolatie gehouden werden, met muziek minder scheidingsangst vertoonden dan zonder muziek. Dit effect bleek terug te voeren op de verhoogde afgifte van bepaalde neurotransmitters (signaalstoffen) in de hersenen. Bij koeien blijkt de melkproductie omhoog te gaan bij het luisteren naar rustige muziek. Rustige muziek wordt dan gedefinieerd aan de hand van het aantal slagen per minuut, dat lager dan 100is. Bij leghennen leidt rustige muziek eveneens tot een hogere productie. Bij ratten en apen is aangetoond dat muziek de bloeddruk, de ademhaling en de spijsvertering beïnvloedt. Ratten kunnen zich beter oriënteren na het luisteren naar rustige muziek. Bernatzky durft te stellen dat dieren intelligenter worden door het luisteren naar muziek. Dit zogenaamde 'Mozarteffect' zou ook bij mensen het leervermogen beïnvloeden. Te harde, onrustige muziek met meer dan 120 slagen per minuut kan de gezondheid juist nadelig beïnvloeden. Het maakt dieren onrustig, veroorzaakt gehoorbeschadiging, gewichtsverlies,bloeddrukverhoging en het maakt dieren agressiever. Hoe harder de muziek en hoe langer het duurt, hoe schadelijker het effect. Met onharmonische muziek (of tonen, als je niet meer van muziek wilt spreken) kunnen ratten en muizen zelfs verjaagd worden. Groeten

Als je bij mij thuis mondharmonica speelt, komt me kat mauwend eropaf, en meteen helemaal aanhankelijk en kopjes geven enzo.. Schijnbaar vind 'ie het leuk.. :P

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100