wat is de betekenis van de gelijkenis van de 2 zonen?

ik moet voor school uitleggen wat de betekenis is van die gelijkenis maar kan dat nergens vinden, de gelijkenis staat in matteus 21:28-32

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (2)

Het komt er op neer dat het beter is als je zegt dat je iets niet doet en het uiteindelijk toch doet dan dat je zegt dat je iets doet en het vervolgens niet doet. Ook dat mensen waarvan het lijkt dat ze niet naar God luisteren, dit vaak wel doen doordat ze zich bekeren (de hoeren en tollenaars). Maar mensen die goed lijken te doen kunnen juist door verleidingen of hoogmoed dingen doen die God niet van ze wil (de priesters en farizeeërs).
Met de laatste zin bedoelt Hij dus dat mensen die hier slecht lijken te leven eerder in de hemel komen dan mensen die goed lijken te doen, omdat dit slechts de buitenkant is. Van binnen kunnen ze wel degelijk het tegenovergestelde doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kinderbijbels wordt het vaak zo gebracht:
De vader vroeg aan de ene zoon: wil je voor mij in de wijgaard werken? Hij zei "nee".
Toen vroeg hij het aan zijn tweede zoon, die zei "ja", maar ging niet.
De eerste zoon had ondertussen spijt gekregen en ging toch.
Moraal: Het is beter om eerst te zeggen dat je iets niet doet, maar vervolgens spijt te krijgen en toch het goede te doen.

Het is een gelijkenis. Jezus is in gesprek met de Farizeeën. Hij vertelt hun dit verhaal en vraagt wie de wil van de vader doet. Zij geven uiteraard het antwoord dat de eerste zoon het goed doet.
Hij vergelijkt hen vervolgens met de tweede zoon. Ze doen alsof ze hun hele leven voor God geven, maar uiteindelijk doen ze wat ze zelf willen.
Hoeren en tollenaars die allerlei slechte dingen doen, maar spijt krijgen en zich bekeren, komen eerder in de hemel dan de Farizeeën die niet doen wat ze beloven.