Hoe kan je het best leren?

ik heb op school toetsweken en zit in mijn examenjaar.
hoe kan ik hiervoor het best leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (11)

op de manier die jezelf als prettig beschouwd .
b.v. in je 1ntje met ,voor jou,lekkere muziek of op momenten dat je je lekker voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan.

Voor sommige mensen werkt het heel goed om iets 5 keer over te schrijven. Andere mensen leren door iets hardop te zeggen. Weer andere leren het beste door het aan iemand anders uit te leggen.

In elk geval is herhaling een belangrijk punt bij leren.

In jouw geval kun je het beste uitzoeken wat tot nu toe het beste heeft gewerkt. In welk geval kon jij het beste leren? En die methode ga je dan vaker toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een schema voor jezelf. Wat doe je op welk tijdstip. Houd je hier dan ook aan.

Verder is het voor veel mensen fijn om aantekeningen te maken of kleine samenvattinkjes tijdens het leren. Dan neem je de stof veel beter op.

Ontspan ook af en toe. Je kunt niet 12 uur per dag moeilijke stof in je opnemen. Neem dus bijvoorbeeld om de 2 uur een kwartiertje.

Je kunt ook afspreken met je studiegenootjes om elkaar een keer te overhoren. Nadeel is dat je hierdoor ook onzeker kunt worden of je het wel echt kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer voordat je gaat slapen.
zodat je het als laatste in je hersens wordt opgeslagen.
nog een tip vraag bij de toest een kladpapiertje bij het begin van de toets en schrijf daar op alles wat je weet over dat vak bevoorbeeld wiskunde schrijf op dat kladpapiertje alle formules die je weet en belangrijk zijn voor deze toets.
zo hoef je ze niet langer meer te onthouden.
maar vraag wel even van te voren of dit mag.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de sq3r methode... Dat is de beste methode om te leren leren...

Studerend lezen kan je leren: de SQ3R-methode

SQ3R is een methode waarmee je kan leren om studerend te lezen. De afkorting is afkomstig uit het Engels en staat voor Survey! Question! Read! Recite! Review! In het Nederlands klinkt het als Overzie! Vraag! Lees! Verwoord! Herhaal!

Survey: Overzie het artikel voor je begint te lezen:

* Bekijk de hoofd- en bijtitels.
* Lees de bijschriften bij de afbeeldingen.
* Bekijk de vragen of de studiegids van de leerkracht.
* Lees de inleidende én de slotparagraaf.
* Indien aanwezig: bekijk de samenvatting van het artikel.

Question: Stel vragen op terwijl je het artikel overziet:

* Vorm de hoofd- en bijtitels om tot vragen.
* Lees de vragen aan het eind van het artikel of aan het eind van elk onderdeel (als die er zijn).
* Denk aan hetgeen de leerkracht reeds vertelde over het onderwerp.
* Lijst op wat je zelf al weet over dit onderwerp.

Het kan je helpen om deze dingen op te schrijven om ze later opnieuw te kunnen bekijken. Deze variatie heet dan de SQW3R-methode waarbij de W staat voor Write.

Read: Hou met de volgende dingen rekening terwijl je leest:

* Zoek antwoorden op de vragen die voordien bij je opkwamen.
* Stel jezelf vragen bij het begin en einde van elk onderdeel.
* Herlees de bijschriften bij de afbeeldingen.
* Schenk aandacht aan alle woorden en zinnen die onderlijnd, gecursiveerd of in het vet zijn afgedrukt.
* Bestudeer ook grafische hulpmiddelen zoals tabellen, schema's...
* Lees trager bij moeilijke passages uit de tekst.
* Stop en herlees stukken die je niet begrijpt.
* Lees elk deel afzonderlijk en herhaal het daarna.

Recite: Verwoord na elk deel wat je gelezen hebt:

* Ondervraag jezelf mondeling over wat je gelezen hebt. Vat het in jouw eigen woorden samen.
* Neem nota's in jouw eigen woorden.
* Onderlijn of markeer belangrijke punten die je las.
* Gebruik een manier om te herhalen die het beste past bij jouw persoonlijke leerstijl. Denk eraan dat je beter onthoudt naarmate je meer zintuigen gebruikt. Anders gezegd:
o Leren met drievoudige sterkte = zien + zeggen + horen.
o Leren met viervoudige sterkte = zien + zeggen + horen + schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga niet te lang door want dan neem je niets meer op, stop als je dit merkt en ga iets ontspannen of even in de frisse lucht lopen. Lees gewoon je boeken nog eens door bij die onderdelen waar je moeite meer hebt. Hoe vaker je die leest hoe beter het blijft hangen, want we leren door te herhalen. Op internet kun je ook googelen naar sites met examenvragen, kun je ook oefenen. Nu kan je het nog opzoeken als je het niet weet en dit soort vragen onthoud je dan ook. Probeer `s avonds op tijd te gaan slapen. Ga in elk geval niet te laat naar bed, ook al slaap je niet , dan rust je toch, al dan niet met een lekker muziekje erbij. Probeer relaxed te blijven en doe elke dag iets met consentratie. Dus bewust weten wat je leest!Begin er niet mee als je gestresst bent, wacht tot je weer ontspannen bent. Ik wens je heel veel sterkte en succes!
14 jaar geleden
Via de geheugentraining spelvorm op MAX-tv. Zolang je het leuk vindt is het een goede methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.goeievraag.nl/vraag/leren-toets.12262
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel belangrijk voor je toets!!
Niet stressen, krijg je black-out's van.
En planning voorkomt stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf altijd deed was een samenvatting maken (zelf geschreven niet op de pc) en die leren. Ik vond het prettiger mijn eigen handschrift te zien. Als ik die een aantal malen had doorgelezen maakte ik daar weer een samenvatting van en dat herhalen tot je een leeg blaadje overhoudt, net als met engelse en franse woordjes.
Maar ja, dat werkte voor mij en ik weet niet of dat voor jou ook zo is.
In ieder geval succes met je examens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor mij het beste werkt: andere mensen (klasgenoten bijvoorbeeld) dingen uitleggen. Samen gaan zitten, boek er bij en kijken of je het begrijpen kan. Omdat je er dan echt mee bezig bent, en gedwongen wordt het zelf onder woorden te brengen en het te begrijpen blijft het dan goed hangen. Dat geldt dan natuurlijk wel voor "begrijp" vakken zoals wiskunde en natuurkunde, en minder voor "leer" vaken zoals duits.