waarom steunen we buitenlandse goede doelen ?

Omdat ze in buitenland slecht hebben snap ik.
Maar waarom kijken we niet in Nederland zelf.

Want er zijn genoeg armen of zwervers die ook geen of weinig eten hebben.

En er zijn in NL zat kinderen die onder het mes liggen en leuke dingen verdienen.
Of geld dat ze voor een levenbelangrijke operatie nodig hebben.

Waarom steunen we die doelen aan de andere kant van de wereld.
Terwijl wij zelf ook nog zat steun in ons land kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat me raden... Jij stemt vast Geert!

Het beste antwoord

In Nederland heeft iedereen die het wil een dak boven zijn hoofd.
Genoeg te eten,en te drinken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingsgevallen ,die het slechter hebben in ons land.
Maar wij hoeven geen 10 kilometer te lopen als we dorst hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We hebben het inderdaad zo, maar er zijn ook giero's voor nederland, maar ook voor de buitenlandse goede doelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het grote verschil is dat zwervers in nederland heel vaak zelf kiezen voor dat bestaan. Zij hebben een keus. Mensen in veel armere landen niet, wegens gebrek aan onderwijs, stabiliteit en gezond milieu.

In Nederland wordt geen enkel individu aan zijn of haar lot overgelaten (tenzij je een uitgeprocedeerde asielzoeker bent...) in veel andere landen helaas wel. Daarom getuigd het toch van geweldigde betrokkenheid met je medemens als je die goede doelen steunt?

Ik ben er trots op dat "we" dit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik niet, Laat ze maar lekker arm blijven.
Want je bouwt irak/afghanistan ook weer op.
Maar geloof me na 5-10 jaar gewoon het zelfde verhaal. En die arme landen die rijk worden, zul je ook weer last van krijgen.
- Co2 uitstoot.
- Beginnen een eigen leger.
- enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ook gewoon je eigen hol graven je hoofd erin verstoppen en net doen alsof niemand bestaat.... ipv je medemens te helpen waar die zich maar ook bevindt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom iemand gaan helpen 1000km ver weg.
Terwijl er iemand 100-1km ook al hulp nodig heeft ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blackjag +1, vooral dat je er trots op bent dat we dit doen. Ben ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat staat al in mn antwoord.. In Nederland hoef je niet perse als zwerver te leven. Je hebt hier een keus. - er zijn hier gaarkeukens
- je hebt hier opvanghuizen
- ze helpen je aan een baan
- ze helpen je hier deel te nemen aan de maatschappij
- je hebt hier uitstekende gezondheidszorg 1000km verderop hebben ze die keus niet... tja als jij dat niet over hebt voor je medemens ook als bevindt die zich zover weg...
Ha, die Dirk14;

Omdat mensen willen helpen over zoiets triviaals als grenzen heen zou moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat, er hier niemand dood gaat van de honger.
Omdat, je hier hulp kan krijgen als je dat wil, niemand hoeft op straat te leven.
Omdat, iedereen hier een toekomst heeft doordat we onderwijs hebben.
Omdat, we hier geen sloppenwijken hebben
Omdat, we hier voldoende artsen en ziekenhuizen hebben
Omdat, als je hier geen werk hebt je toch een uitkering krijgt
Omdat, als je door ziekte niet meer kan werken je toch een uitkering krijgt
Kortom omdat we het hier goed hebben
Wel mag je kritisch kijken hoe en welke hulp je geeft, maar géén hulp geven is volgens mij geen optie.
Dan ben je té egoïstisch of je hebt geen idee hoe andere mensen in deze wereld (moeten) leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit medelijden met mensen die het minder hebben dan wij. In Nederland is er het sociale zorgstelsel waardoor iedereen is gegarandeerd van de primaire levensbehoeften.

Bovendien: De mens is op zoek naar perfectie. Je kunt alleen rijk zijn als er ook armoede bestaat. Door het geven aan armen proberen we hen minder arm, het liefst zelfs rijk te maken. Als je hier iets dieper op in gaat zou je er ongeveer op uit komen dat we het verschil tussen rijk en arm het liefst weg zouden halen en daarmee iedereen gelijk zouden stellen. Er is dan een zekere mate van perfectie. (Op dit gebied dan.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we spreekwoordelijk de balk in eigen ogen niet zien maar de splinter in andermans ogen wel.